Storsatsning på Östersjöforskning - 12 doktorander antas

I en ny forskarskola inom hav, klimat och miljöfrågor antas 12 doktorander vid flera av Stockholms universitets institutioner. Skolan vänder sig till studenter som är intresserade av att förstå sin egna forskning i ett brett och tvärvetenskapligt sammanhang. Ett särskilt fokus ligger på att fördjupa förståelsen och bidra med ny kunskap om Östersjöns specifika förutsättningar och utmaningar i ett förändrat klimat.

Foto: Michaela Lundell

Ny forskarskola - 12 doktorander antas

Forskarskolan Perspectives on climate change in coastal seas antar 12 nya doktorander vid institutioner inom naturvetenskapliga, samhällsvetenskapliga och rättsvetenskapliga discipliner vid Stockholms universitet. Samtliga anställningar innebär ett eget forskningsprojekt om Östersjön, men studenterna ingår också i ett tvärvetenskapligt utbildningsprogram där frågor om kustmiljöer i ett förändrat klimat angrips, undersöks och diskuteras utifrån flera vinklar.

Lediga tjänster

Sista ansökningsdag 3 november.

Doktorand i atmosfärsvetenskap och oceanografi med fokus på havscirkulation i kustzonen

Doktorand i ekotoxikologi

Doktorand i företagsekonomi med fokus på perspektiv på klimatförändringar vid kustnära hav

Doktorand i naturgeografi: Östersjöns kustnära våtmarkers hydrologi

Doktorand i geokemi

Doktorand i kustnära metandynamik

Doktorand i marinbiologi, födovävars roll för blått kol

Doktorand i marinbiologi, biologiska regleringar av växthusgasflöden i marina ekosystem

Doktorand i miljörätt med fokus på Östersjön

Doktorand i miljövetenskap med inriktning på kustnära havssprayaerosolemissioner

Doktorand i miljövetenskap med inriktning på kvicksilvrets biogeokemi i kustekosystem

Doktorand i miljövetenskap med inriktning på riskhantering av kemikalier

Om forskarskolan

Den här forskarskolan passar dig som är intresserad av en forskningskarriär eller vill arbeta med hav, miljö eller klimatfrågor med ett samhällsperspektiv i framtiden. Under din doktorandtid ingår du i ett stort nätverk av doktorander och forskare vid Stockholms universitet, och det internationella forskningscentret CoastClim (Centre for Coastal and Climate research). Det ger dig möjlighet att ta del av en bred expertis inom frågorna tidigt i utbildningen.

Forskarskolans utbildningsblock innefattar:

• Seminarier om kustmiljöer och klimatförändringar från flera naturvetenskapliga, samhällsvetenskapliga och rättsvetenskapliga synvinklar. Du får en god överblick av de viktigaste forskningsfrågorna inom flera områden just nu och en fördjupning i hur förvaltningen av havsmiljöer och klimatfrågor fungerar. Detta inkluderar var och hur beslut om havsförvaltning fattas samt vilka rättsliga ramverk som finns på nationell-, EU- och internationell nivå, samt hur dessa styr förvaltning och annat beslutsfattande som kan påverka havet och klimatet.
  • Workshops inom presentationsteknik och vetenskapligt skrivande. Ett särskilt fokus ligger på att kommunicera sin forskning med ett samhällsrelevant perspektiv i olika externa format.
  • Fältresor till den marina forskningsstationen Askölaboratoriet med praktiskt arbete kring koordinering och metoder för ett tvärvetenskapligt provtagningsprogram som besvarar aktuella förvaltningsfrågor om Östersjön. Här ingår även att bearbeta data och ta fram gemensamma synteser inom gruppen.

Denna obligatoriska del, som ges i mindre block under 2024-2025 omfattar 15 högskolepoäng. Därefter erbjuds ett valfritt studieblock om arbetsmarknad och karriärmöjligheter efter doktorandstudierna.

• Efter studierna är en kombination av seminarier om studenternas kommande arbetsmarknad. Här erbjuds studiebesök hos relevanta externa arbetsgivare men också verktyg för att vässa sina kompetenser inför en fortsatt akademisk karriär.

Denna forskarskola är en fortsättning på Stockholm universitets tidigare Östersjösatsning Baltic Sea Fellows, där flera biträdande lektorer bildade ett nätverk som har stärkt Östersjöforskningen vid Stockholms universitet. Dessa forskare, som redan är etablerade i det tvärvetenskapliga arbetssättet, kommer att utgöra doktorandernas handledarkollegium. Forskarskolan koordineras av Stockholms universitets Östersjöcentrum.