Stort Östersjöpris till två framstående forskare

Professorerna och kollegorna Jacob Carstensen från Danmark och Daniel Conley från Lunds universitet har tillsammans tilldelats årets Björn Carlsons Östersjöpris på 3 miljoner kronor. Deras forskningssamarbete har utvecklat och breddat förståelsen för hur Östersjön påverkats av övergödning och andra mänskliga aktiviteter, och har dessutom haft avgörande betydelse för de åtgärder som genomförts för att förbättra situationen.

Stockholms universitet har ledamöter i både stiftelsens nomineringskommitté och styrelse, och har därför ett särskilt intresse för detta pris. Dessutom har pristagarna samarbetat med många forskare på Stockholms universitet.

En av dessa forskare är Bo Gustafsson som leder arbetet med beslutsstödsystemet Baltic Nest Institute (BNI) vid Stockholms universitets Östersjöcentrum.

– Jag började jobba med Jacob och Daniel redan runt år 2000, då vi alla arbetade i ett EU-projekt om betydelsen av atmosfärsdeposition för algblomningar. Vi har blivit mycket goda vänner genom åren så jag är väldigt glad att de fått priset i år! Jacob blev också ledare för danska BNI ungefär samtidigt som jag.

Jacob Carstensen.
Jacob Carstensen. Foto: Privat.
Daniel Conley.
Daniel Conley. Foto: Privat.

Ett välförtjänt pris

Jacob Carstensen och Daniel Conley belönas för sina avgörande insatser till forskningen inom övergödning, vattenkvalitet, syrebrist och underliggande biogeokemiska processer i Östersjön.

– Jacob ledde utvecklingen av nya indikatorer och mål för att bedöma hur övergött Östersjön var, berättar Bo. Det kunde jag sedan använda för att räkna ut hur mycket näringsämnen de olika Östersjöländerna kunde släppa ut för att uppnå målen i Helcoms Aktionsplan för Östersjön. Det var ett mycket framgångsrikt arbetssätt som lett till stora förändringar i alla länder, och ett betydligt mer välmående innanhav än vad som annars varit fallet.

Daniel Conley började sin svenska karriär här på Stockholms universitet när han flyttade hit från USA. Han var på dåvarande Institutionen för systemekologi, och har fortfarande goda kontakter och många samarbeten med forskare här.

– Daniel och Jacob ledde två stora BONUS-projekt där jag och flera andra forskare på Stockholms universitet också var med; Hyper som handlade om syrebrist och dess konsekvenser, och COCOA som handlade om kustzonens roll som filter för näringämnen och kol. Dessutom har det varit ett flertal mindre samarbetsprojekt genom åren. Det är alltid givande att arbeta tillsammans med dessa två, avslutar Bo Gustafsson.

Prisutdelning

Den 26 september kommer Jacob Carstensen och Daniel Conley att tilldelas Björn Carlsons Östersjöpris 2023 av H.K.H. Kronprinsessan Victoria på Grand Hotel i Stockholm.

Prisceremonin följs av ett seminarium ”Solution-oriented research for a healthier sea”

Text: Annika Tidlund

Pressmeddelandet från Björn Carlsons Östersjöpris.

Om Carstensen och Conleys forskning.

Presentation av Daniel Conley.

Presentation av Jacob Carstensen.