Svårt att nå god status för kustens fjärdar

Fortsatt höga fosforhalter längs Svealands kust orsakar algblomningar och grumligt vatten, och gör det svårt att uppnå målet med god ekologisk status. Lokala åtgärder räcker inte till för att åtgärda alla problem, utan storskaliga förbättringar av hela Östersjön behövs.

En dykare inventerar alger
En dykare inventerar vilka alger och djur som lever på de grunda klipp- och stenbottnarna. Det är en del av den årliga miljöövervakningen av våra kustområden. Foto: Jesper Ström/Stockholms universitet

Den senaste officiella klassningen av kustvattnen visar ingen skillnad gentemot den tidigare sexårsperioden, och alla Svealands vattenområden har fortfarande måttlig eller sämre status.

Det framgår av rapporten Svealandskusten 2024 där forskare vid Stockholms universitet redovisar resultaten av de omfattande undersökningar av miljötillståndet längs kusten som årligen genomförs på uppdrag av Svealands kustvattenvårdsförbund.

Övervakning som ger många svar

Porträtt
Jakob Walve från Institutionen för ekologi, miljö och botanik leder arbetet med undersökningarna längs Svealandskusten.

– Rekordvärmen i världens hav under 2023 avspeglades dock inte i temperaturerna längs Svealands kust, säger Jakob Walve vid Stockholms universitet som leder arbetet med undersökningarna längs Svealandskusten.

– Hårda vindar under sommaren ledde istället till uppvällning av kallt djupvatten. Trots det syns även här en långsiktig trend till att vattnet blir allt varmare. Det går att visa bland annat tack vare regelbundna mätningar från universitetets fältstation Askölaboratoriet sedan 1976.

Även bottnarnas växt- och djurliv har länge övervakats, och de ansvariga forskarna berättar att blåstångens djuputbredning åter har minskat under det senaste decenniet, och att djurlivet i de vidsträckta lerbottnarna genomgått häpnadsväckande stora förändringar sedan miljöövervakningen vid Askölaboratoriet startade 1971.

Inom samverkansprojektet Pilot Stockholms skärgård har fiskeaktörer och forskare gemensamt undersökt kustens ekosystem med fokus på fisken. Länsstyrelserna berättar om sitt arbete med nya arter som kommer till våra vatten och ibland orsakar problem, och Värmdö kommun presenterar sina höga ambitioner för vattenvården.

Om rapporten

Bild på rapporten Svealandskusten 2024
Rapporten Svealandskusten 2024

Rapporten ges ut av Svealands kustvattenvårdsförbund, där de flesta viktiga vattenvårdande organisationer i regionen ingår. Rapporten innehåller både resultat från de undersökningar som bedrivs i förbundets egen regi och artiklar från andra aktörer i regionen.

Undersökningsverksamhet och rapportering leds av marin expertis från Stockholms universitet i en långsiktig och ömsesidig samverkan. Omfattningen av provtagningen är unik i landet eftersom så gott som varje vattenområde i Svealand undersöks två gånger per år, och med mycket hög kvalitet.

Läs eller beställ rapporten här!

Se reportage från TV4 Nyheterna 19/4 2024
Varningen: ”Östersjöns korallrev” dör ut på djupt vatten