Jan Pedersen forskar om undertextning på sabbatstermin i Bristol våren 2024

Jan Pedersen forskar om undertextning vid Tolk- och översättarinstitutet (TÖI) och kommer att tillbringa våren 2024 vid University of Bristol i England för arkivstudier om undertextning. Han hoppas även på att kunna ta fram strategier för hur man ska hantera flerspråkighet i undertexterna på film och i teveprogram. Målet är också att skriva klart en bok om översättning av metaforer med fokus på undertextning.

Jan Pedersen. Foto: Krzysztof Gurszyński
Jan Pedersen. Foto: Krzysztof Gurszyński.

– I arkivstudierna kommer jag att fokusera på undertextningens barndom i samband med att ljudfilmen kom till Europa och Sverige. Förhoppningen är att framöver kunna genomföra fler undersökningar om historisk undertextning. Jag hoppas också på att få med mig strategier för hur undertextare ska kunna hantera den ökande flerspråkigheten på film och teve. Jag planerar dessutom att avsluta arbetet med den bok jag skriver om översättning av metaforer med särskilt fokus på undertextning.

Vad betyder en sabbatstermin för dig?

– Det innebär att jag får sammanhängande koncentrerad tid att ägna mig åt större forskningsprojekt, något som jag saknade väldigt mycket under de många år jag var föreståndare för Tolk- och översättarinstitutet. Just nu undervisar jag i undertextning och medieöversättning inom huvudämnet Översättningsvetenskap, samt håller på att ta fram en ny kurs i medietillgänglighet. Det är väldigt roligt, men jag ser fram emot att bara få ägna mig åt forskning i vår.

Varför åker du till just Bristol?

– I Bristol finns världens ledande expert på arkivstudier inom undertextning och de har en mycket stimulerande forskningsmiljö inom medieöversättning. Valet föll på Bristol också för att jag är en självdiagnosticerad anglofil (skratt).

Jan Pedersen

Om sabbatsterminer

Syftet med sabbatsterminer är att forskare ska kunna förlägga sin forskning vid ett utländskt universitet, för att kunna fördjupa sig i sitt arbete och skapa bättre internationella kontakter.

Stockholms universitet utlyser varje år sabbatsterminer som tillsvidareförordnade lärare, lektorer och professorer kan ansöka om. Det finns också möjlighet att ansöka om medel från andra verksamheter, som till exempel Riksbankens jubileumsfond och Wallenbergsstiftelsen.

Sabbatsterminer