Utgör AI ett hot mot eller en hjälp för tolkar?

Magnus Dahnberg från Tolk- och översättarinstitutet (TÖI) guidade sina åhörare bland ASR, CAI, CAIT, MI och TTS. Föreläsningen på Tolkseminariet hos TÖI, pekade mot en framtid där tolkning utförs av både människa och maskin, inte antingen eller.

Illustration över automatisk röstöversättningsprogram
Illustration: macrovector, Freepik.

Inom ramen för seminarieserien Tolkseminariet på Tolk- och översättarinstitutet ges under hösten 2023 tre öppna föreläsningar. Först ut den 27 september var Magnus Dahnberg, universitetslektor och föreståndare på TÖI med en föreläsning om vilken roll artificiell intelligens kan komma att spela inom tolkyrket. Ska AI ses som ett hot eller en hjälp för tolken, eller både och? Vilket stöd finns att få av AI och vilket stöd efterfrågas? Föreläsningens titel var Tolkning och AI – vilka frågor behöver vi ställa?

Magnus Dahnberg
Magnus Dahnberg. Foto: Privat

(Text: Miriam Remdahl)

Läs hela artikeln på Sveriges facköversättarförening och auktoriserade tolkars webbplats sfö-sat e-versättaren.se:
Utgör AI ett hot mot eller en hjälp för tolkar?

Magnus Dahnberg

Tolkseminariet