Stockholms universitet

FAQ - vanliga frågor och svar om Studenthälsan i Stockholm

Här listar vi de vanligaste frågorna och svaren vi får om vår verksamhet.

 

Om du har gått in på vår webbtidbokning och inte hittar några lediga tider, beror det på att alla veckans tider har blivit bokade. 

Vi släpper nya tider på fredagar kl. 08:30.
Se till att logga in strax efter det, på någon av dessa sidor:
Webbtidbokning individuella samtal
Webbtidbokning hälsosamtal

Det finns två alternativ för besök, ”nybesök på Studenthuset SU” och ”nybesök via telefon”. Tänk på att testa båda alternativen när du söker efter lediga tider. Samma alternativ finns för både individuella samtal och hälsosamtal.

 

Alla besök och deltagande i aktiviteter hos Studenthälsan är kostnadsfria.

 

Nej, ditt problem behöver inte vara studierelaterat. 

På Studenthälsan hjälper vi till med studierelaterade problem som till exempel uppskjutande, prestationsångest och talängslan. Vi hjälper också till med problem som kan handla om andra områden, till exempel stress, nedstämdhet, oro, relationer, alkoholvanor och andra livsstilsfrågor.

 

Nej, vi har inte tillgång till läkare på Studenthälsan i Stockholm. Hos oss arbetar företagssköterskor, kuratorer och psykologer.

Vid behov av läkarkontakt hänvisar vi till vårdcentralen. På 1177 kan du läsa om hur du söker vård i Stockholm.

Vi har heller inte möjlighet att ta blodprover, ge vaccinationer, utfärda s.k hälsointyg eller skriva recept på mediciner.

 

Du kan höra av dig via mail direkt till den person som du har bokat en tid till. Här hittar du våra e-postadresser:
Personal på Studenthälsan i Stockholm

Du kan också maila vår funktionsbrevlåda studenthalsan@su.se

Skriv namn, datum och tid för ditt bokade samtal, och gärna namn till den person du skulle ha samtalet med. Glöm inte att uppge om du önskar boka en ny tid eller bara vill avboka ditt samtal.

 

Nej, det är inte Studenthälsan du ska vända dig till för att ansöka om studieanpassningar/riktat pedagogiskt stöd. 

Riktat pedagogiskt stöd söks vid de flesta lärosäten via det nationella systemet Nais.

Du hittar information om vad som gäller på just ditt lärosäte på dess webbsida. Kom ihåg att ansöka om stöd i god tid, gärna redan när du blivit antagen till din utbildning.  

Du kan läsa mer om att studera med funktionsnedsättning och riktat pedagogiskt stöd på Studenthälsa.se.

 

Nej, Studenthälsan remitterar inte till annan vårdgivare. Däremot kan vi ge dig råd om vart du ska vända dig i vår telefonrådgivning. 

Så här kan du nå oss:

  • Telefonrådgivning: torsdagar kl. 11.00–12.00, tel 08-674 77 00.
  • Företagssköterskor: telefontid, måndag-torsdag kl. 09.00–14.00. 
    Kontakta en företagssköterska
 

På vår webbsida beskriver vi var du kan söka vård och vad du behöver tänka på om du blir sjuk under studietiden.
Om du blir sjuk

Du kan också läsa mer om det på Studenthälsa.se

 

Nej, Studenthälsan genomför inga utredningar.

Om du vill bli utredd för till exempel dyslexi, ADHD eller autism tar du i första hand kontakt med din vårdcentral för att få en remiss.

 

Ett hälsosamtal hålls av en företagssköterska och fokuserar på levnadsvanor och hur de kan påverka ditt mående och din stressnivå. Det kan till exempel handla om sömn, kost, fysisk aktivitet, alkohol och tobak. 

Ett individuellt samtal hålls av en medarbetare med minst grundläggande utbildning i psykoterapi, t ex en kurator eller psykolog. Du är välkommen att boka en tid oavsett vad du vill prata om. Det kan vara sådant som är direkt relaterat till dina studier eller sånt som rör livet i allmänhet.

Här kan du läsa mer om våra samtal och hur du bokar tid:
Individuella samtal och telefonrådgivning

På denna sida