Stockholms universitet

FAQ – Högre tillitsnivå krävs för inloggning i Ladok

Sedan 1 januari 2024 krävs tillitsnivå SWAMID AL2 för at logga in i Ladok. På den här sidan hittar du de vanligaste frågorna och svaren kopplade till den här förändringen.

 

Varför kan jag inte logga in i Ladok?

Sedan den 1 januari 2024 kräver Ladok att användare verifierar och identifierar sig för att kunna logga in, en behörighetsnivå som kallas SWAMID AL2. Universitetskonton skapade före augusti 2024 har endast SWAMID AL1 och för att fortsätta logga in i Ladok måste du uppgradera tillitsnivån på ditt universitetskonto genom att verifiera dig med BankID, eller använda en alternativ inloggningsmetod. 

För dig som student betyder det att inloggning måste ske på ett av följande tre sätt:

  1. Med ett konto från Antagning.se
  2. Med ett verifierat konto från EduID

Se guiden i Serviceportalen för mer information om hur du uppgraderar ditt universitetskonto till AL2.

IT-avdelningen, Antagning.se och eduID kan inte bistå med detta. Vänligen kontakta din institution.
 

Det enklaste sättet är att verifiera ditt konto med hjälp av BankID

Om du inte kan använda BankID kan du uppgradera ditt universitetskonto via ett verifierat konto hos eduID (förutsätter att du har svenskt personnummer).

Se guiden i Serviceportalen för mer information om hur du uppgraderar ditt universitetskonto till AL2.

Ja, om du vill fortsätta använda det för att logga in i Ladok.
Om du inte vill uppgradera tillitsnivån på ditt universitetskonto kan du logga in med ditt konto på Antagning.se eller eduID istället.

Efter du skapat ett konto hos eduID måste du återställa ditt universitetskonto för uppgradera det till den nya tillitsnivån.

  1. Gå till su.se/aktivera
  2. Klicka på alternativet eduID
  3. Du får en uppmaning om att bekräfta din identitet, klicka på Ja och Fortsätt
  4. Universitetskontot uppgraderas och ditt nya lösenord visas på skärmen - tänk på att anteckna eller fotografera lösenordet!

OBS! För närvarande går det inte att verifiera sig med metoden eIDAS.

Om du verifierat ditt eduID med eIDAS behöver du göra om verifieringssteget med antingen svenskt telefonummer, FrejaID, BankID eller genom att få en kod hemskickad till din folkbokföringsadress.

Ibland ligger informationen kvar trots att kontot är verifierat. Då behöver du rensa cache och cookies i din webbläsare, alternativt prova med en annan webbläsare.

 

Du kan kontrollera din tillitsnivå genom att logga in på kontohantering.su.se

Kolla tillitsnivå i kontohantering

 

Titta under rubriken Universitetskonto/University Account -> Organisationstillhörighet/Organisational affiliation.
Assurance/Tillitsnivå. Står det SWAMID AL1 har du tillitsnivå AL1. Står det även SWAMID AL2 har du tillitsnivå AL2.

För att logga in på Ladok måste båda tillitsnivåerna synas på ditt konto.

 

Både eduID och Antagning.se är separata tjänster. Stockholms universitet har ingen möjlighet att administrera eller felsöka dem.

eduID och Antagning.se kan inte registrera dig på kurser - Vänligen kontakta din institution vid frågor om registrering.

För inloggningsproblem på Antagning.se:

Nej, du behöver inte befinna dig på campus för att verifiera ditt universitetskonto. Hela processen kan göras digitalt. 

Du som saknar svenskt personnummer och/eller har ett tillfälligt personnummer berörs inte och kan fortsätta använda ditt universitetskonto som vanligt, eller använda ditt konto hos Antagning.se för att logga in.

Om du är registrerad med ett svenskt personnummer men saknar möjlighet att verifiera dig hos eduID för att du saknar svenskt telefonnummer, folkbokföringsadress eller tillgång till Freja eID och BankID måste du använda dig av ett konto hos Antagning.se för att logga in.

Om du har problem med ditt konto hos Antagning.se måste du i första hand kontakta dem. Det gör du via https://www.antagning.se/sv/vanliga-fragor-och-svar/ eller ring 0771-550 720.

Om ingen av verifieringsmetoderna fungerar måste du kontakta studentexpeditionen på den institution där du ska studera för att få hjälp med registrering.

 

Olika sätt att logga in i Ladok

Hur loggar jag in med universitetskonto?

Om du har ett universitetskonto som uppgraderats till SWAMID AL2 kan du använda det för att logga in. 
OBS! Om du inte har behörighetsnivå SWAMID AL2 måste du först uppgradera det, se "Hur uppgraderar jag mitt universitetskonto?"


1.    Gå till https://www.student.ladok.se/student/app/studentwebb 
2.    Välj alternativet "inloggning via ditt lärosäte".
3.    Sök efter eller välj sedan Stockholms universitet
4.    Logga in med ditt universitetskonto


 

Logga in i Ladok


Hur loggar jag in med Antagning.se-konto?

För att logga in med ett konto från Antagning.se navigerar du till https://www.student.ladok.se/student/app/studentwebb/ och väljer alternativet "Antagning.se".

Ladok-inloggning antagning.se


Hur loggar jag in med eduID?

För att logga in med ett EduID-konto navigerar du till https://www.student.ladok.se/student/app/studentwebb och väljer alternativet “eduID".

Ladok-inloggning med eduID

 

På denna sida