Stockholms universitet

Vanliga frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligaste IT-relaterade frågorna.

Information för medarbetare

Information in English for staff members

Information in English for students & guests

 

Din status som aktiv student har upphört

Beskrivning

Du räknas som aktiv student de terminer du är kursregistrerad i Ladok (universitetets studiedokumentationssystem) eller enligt exemplet nedan:
Du räknas som student om du är registrerad på två föregående terminer, nuvarande termin samt nästkommande termin.

Endast aktiva studenter har tillgång till:

  • Office 365
  • Licensierad version av E-mötestjänsten Zoom via Universitetet 
  • Bibliotekets kurslitteratur och e-resurser

Om du fortfarande studerar vid Stockholms universitet, kontakta din institution för att åter bli registrerad som aktiv student. 


Om du slutfört dina studier vid Stockholms universitet, välkommen som alumn vid Stockholms universitet! 
Läs mer om Alumnnätverket

 

Glömt lösenord - universitetskonto

Har du glömt eller tappat bort lösenordet till ditt universitetskonto?

Gå till su.se/aktivera och följ instruktionerna där

 

Aktivera universitetskonto med engångskod

Som ny student måste du aktivera ditt universitetskonto. Det ger dig tillgång till universitetets IT-tjänster. Du kan oftast aktivera ditt universitetskonto ca. två veckor före terminsstart.

Gå till su.se/aktivera och följ instruktionerna där

Vad är en engångskod?

Du använder din bekräftade engångskod för att kunna nyttja vissa IT-resurser och för att aktivera ditt universitetskonto. Koden fungerar en vecka från det att den skapats. Den senast skapade engångskoden är den som är giltig.

Hur får jag en engångskod?

  • Om du är på plats på SU:s campus gå till Infocenter i Studenthuset. Du måste uppvisa giltig legitimation för att få en engångskod.
  • Om du är distansstudent - kontakta din institutions studentexpedition för att få en engångskod.

Här hittar du en lista på samtliga institutioner och kontaktuppgifter

Gör så här för att aktivera ditt universitetskonto med engångskod

  1. Gå till su.se/aktivera
  2. Klicka på engångskod för att identifiera dig.
  3. Ange din engångskods identitet (t.ex. OTC-xXxX), Hemlighet (t.ex. xxxx-xxxx-xxxx-xxxx) och klicka på Login. Du har nu aktiverat ditt universitetskonto.
  4. Skriv ut eller anteckna ditt användarnamn och lösenord som visas på skärmen.

Nu kan du använda ditt universitetskonto för att få tillgång till universitetets IT-tjänster.

 

Trådlöst nät på Stockholms universitet

På Stockholms universitet finns två trådlösa nätverk, eduroam och SU. Som gästanvändare kan du dock endast koppla upp dig mot SU-nätet, förutom på Albano. I Albano finns endast nätverket eduroam.

För att komma ut på nätet måste du logga in med

  • Universitetskonto - för studenter och medarbetare.
  • Obekräftad engångskod - för tillfälliga gäster (du får koden av din institution/motsvarande)

Gästinloggning till det trådlösa nätverket SU

Obekräftade engångskoder ger endast tillgång till Stockholms universitets publika nät SU under en begränsad tid (1 vecka). Institutioner/motsvarande distribuerar själva engångskoden till sina gäster eller anknutna personer.

Om du som gäst ska stanna en längre period bör behörig på institutionen istället beställa ett universitetskonto (personligt användarkonto) till dig.

Gör så här för att ansluta till det trådlösa nätverket SU som gäst:

  1. Välj SU som trådlöst nätverk på din dator eller mobiltelefon.
  2. Starta en webbläsare och försök öppna en webbsida. Du transporteras då till en sida där du ska välja inloggningsmetod. Välj ett av alternativen och logga in för att få tillgång till internet.
 

FAQ - ny tillitsnivå för inloggning i Ladok

Från och med 1 januari krävs tillitsnivå SWAMID AL2 för att logga in i Ladok. Du kan antingen uppgradera ditt universitetskonto till AL2 eller använda en alternativ inloggningsmetod.

FAQ – Ny tillitsnivå för inloggning i Ladok

På denna sida