Vanliga frågor och svar
Här hittar du svar på de vanligaste IT-relaterade frågorna.
Information in English for staff members
Information in English for students & guests
Din status som aktiv student har upphört
Beskrivning
Du räknas som aktiv student de terminer du är kursregistrerad i Ladok (universitetets studiedokumentationssystem) eller enligt exemplet nedan:
Du räknas som student om du är registrerad på två föregående terminer, nuvarande termin samt nästkommande termin.
Endast aktiva studenter har tillgång till:
- Office 365
- Licensierad version av E-mötestjänsten Zoom via Universitetet
- Bibliotekets kurslitteratur och e-resurser
Om du fortfarande studerar vid Stockholms universitet, kontakta din institution för att åter bli registrerad som aktiv student.
Om du slutfört dina studier vid Stockholms universitet, välkommen som alumn vid Stockholms universitet!
Läs mer om Alumnnätverket
Glömt lösenord - universitetskonto
Har du glömt eller tappat bort lösenordet till ditt universitetskonto?
Gå till su.se/aktivera och följ instruktionerna där
Aktivera universitetskonto med engångskod
Som ny student måste du aktivera ditt universitetskonto. Det ger dig tillgång till universitetets IT-tjänster. Du kan oftast aktivera ditt universitetskonto ca. två veckor före terminsstart.
Gå till su.se/aktivera och följ instruktionerna där
Vad är en engångskod?
Du använder din bekräftade engångskod för att kunna nyttja vissa IT-resurser och för att aktivera ditt universitetskonto. Koden fungerar en vecka från det att den skapats. Den senast skapade engångskoden är den som är giltig.
Hur får jag en engångskod?
- Om du är på plats på SU:s campus gå till Infocenter i Studenthuset. Du måste uppvisa giltig legitimation för att få en engångskod.
- Om du är distansstudent - kontakta din institutions studentexpedition för att få en engångskod.
Här hittar du en lista på samtliga institutioner och kontaktuppgifter
Gör så här för att aktivera ditt universitetskonto med engångskod
- Gå till su.se/aktivera
- Klicka på engångskod för att identifiera dig.
- Ange din engångskods identitet (t.ex. OTC-xXxX), Hemlighet (t.ex. xxxx-xxxx-xxxx-xxxx) och klicka på Login. Du har nu aktiverat ditt universitetskonto.
- Skriv ut eller anteckna ditt användarnamn och lösenord som visas på skärmen.
Nu kan du använda ditt universitetskonto för att få tillgång till universitetets IT-tjänster.
Trådlöst nät på Stockholms universitet
På Stockholms universitet finns två trådlösa nätverk, eduroam och SU. Som gästanvändare kan du dock endast koppla upp dig mot SU-nätet, förutom på Albano. I Albano finns endast nätverket eduroam.
För att komma ut på nätet måste du logga in med
- Universitetskonto - för studenter och medarbetare.
- Obekräftad engångskod - för tillfälliga gäster (du får koden av din institution/motsvarande)
Gästinloggning till det trådlösa nätverket SU
Obekräftade engångskoder ger endast tillgång till Stockholms universitets publika nät SU under en begränsad tid (1 vecka). Institutioner/motsvarande distribuerar själva engångskoden till sina gäster eller anknutna personer.
Om du som gäst ska stanna en längre period bör behörig på institutionen istället beställa ett universitetskonto (personligt användarkonto) till dig.
Gör så här för att ansluta till det trådlösa nätverket SU som gäst:
- Välj SU som trådlöst nätverk på din dator eller mobiltelefon.
- Starta en webbläsare och försök öppna en webbsida. Du transporteras då till en sida där du ska välja inloggningsmetod. Välj ett av alternativen och logga in för att få tillgång till internet.
FAQ - ny tillitsnivå för inloggning i Ladok
Från och med 1 januari krävs tillitsnivå SWAMID AL2 för att logga in i Ladok. Du kan antingen uppgradera ditt universitetskonto till AL2 eller använda en alternativ inloggningsmetod.
FAQ – Ny tillitsnivå för inloggning i Ladok
Kontakt
IT-supporten
Det går också bra att ringa till IT-supporten på telefon 08-16 1999. Telefontiden är helgfria vardagar kl. 08:30 – 11:00 och kl. 12:30 – 15:00.
Senast uppdaterad: 16 augusti 2024
Sidansvarig: IT-avdelningen