Stockholms universitet

De olika rollerna och deras ansvar under VFU

Här har vi sammanställt de olika roller och deras ansvar inom den verksamhetsförlagda utbildningen vid Stockholms universitet.

Studenten

  • bjuder in sin handledare till VFU-portföljen och tilldelar hen VFU-rapporten,
  • kontaktar sin handledare så fort VFU-placeringen är klar, för att besöka förskolan/skolan och få reda på vilka regler som gäller för verksamheten,
  • planerar VFU-perioden tillsammans med handledaren utifrån VFU-kursens förväntade studieresultat och studentens kursuppgifter i VFU-portföljen,
  • håller sig uppdaterad om vad som händer inom VFU-kursen i VFU-portföljen,
  • dokumenterar handlingsplanen i VFU-portföljen.

VFU-handledaren (på förskolan/skolan)​​​​​​

  • planerar VFU-perioden tillsammans med studenten utifrån VFU-kursens förväntade studieresultat och studentens dokumentation i VFU-portföljen,
  • fungerar som studentens stöd och reflektionspartner under VFU-perioden,
  • ger vid VFU-periodens slut sin bedömning av hur studenten uppnått VFU-kursens förväntade studieresultat i VFU-rapporten som finns i VFU-portföljen. 

VFU-kursansvarig (vid universitetet)

  • förbereder och utformar kursen utifrån kursplanen
  • examinerar VFU-kursen utifrån flera underlag.

VFU-kurslärare (vid universitetet) 

  • förbereder och stödjer studenten inför och under VFU-kursen, bland annat genom seminarier under VFU-kursen,
  • gör en sammanfattande bedömning av studentens prestationer under VFU-seminarier och VFU-kurs och ger förslag till betyg till kursansvarig.

Besökande lärare vid trepartssamtal (vid universitetet)

  • genomför trepartssamtal

De tre sista rollerna kan vara samma person inom en VFU-kurs, men det kan också vara olika lärare från Stockholms universitet.

På denna sida