De olika rollerna och deras ansvar under VFU
Här har vi sammanställt de olika roller och deras ansvar inom den verksamhetsförlagda utbildningen vid Stockholms universitet.
Studenten
- bjuder in sin handledare till VFU-portföljen och tilldelar hen VFU-rapporten,
- kontaktar sin handledare så fort VFU-placeringen är klar, för att besöka förskolan/skolan och få reda på vilka regler som gäller för verksamheten,
- planerar VFU-perioden tillsammans med handledaren utifrån VFU-kursens förväntade studieresultat och studentens kursuppgifter i VFU-portföljen,
- håller sig uppdaterad om vad som händer inom VFU-kursen i VFU-portföljen,
- dokumenterar handlingsplanen i VFU-portföljen.
VFU-handledaren (på förskolan/skolan)
- planerar VFU-perioden tillsammans med studenten utifrån VFU-kursens förväntade studieresultat och studentens dokumentation i VFU-portföljen,
- fungerar som studentens stöd och reflektionspartner under VFU-perioden,
- ger vid VFU-periodens slut sin bedömning av hur studenten uppnått VFU-kursens förväntade studieresultat i VFU-rapporten som finns i VFU-portföljen.
VFU-kursansvarig (vid universitetet)
- förbereder och utformar kursen utifrån kursplanen
- examinerar VFU-kursen utifrån flera underlag.
VFU-kurslärare (vid universitetet)
- förbereder och stödjer studenten inför och under VFU-kursen, bland annat genom seminarier under VFU-kursen,
- gör en sammanfattande bedömning av studentens prestationer under VFU-seminarier och VFU-kurs och ger förslag till betyg till kursansvarig.
Besökande lärare vid trepartssamtal (vid universitetet)
- genomför trepartssamtal
De tre sista rollerna kan vara samma person inom en VFU-kurs, men det kan också vara olika lärare från Stockholms universitet.
Senast uppdaterad: 22 september 2020
Sidansvarig: Lärarutbildningarna vid Stockholms universitet