Introduktionsfilmer, block 1: Ramar för VFU
I det första blocket handlar filmerna om det som är övergripande för den verksamhetsförlagda utbildningen. De efterföljande frågorna fokuserar på tolkningen av de förväntade studieresultaten.
Se filmerna här:
Film 1: VFU-perioderna
Film 2: VFU-placering
Film 3: Förväntade studieresultat
Reflektionsfrågor som hör till block 1:
- Tolka och diskutera vilka studentbeteenden som skulle kunna motsvara, inte motsvara, respektive uppfylla de förväntade studieresultaten i hög grad för en VFU-kurs du/ni skulle kunna komma att handleda.
- Hur skulle man kunna dela in de förväntade studieresultaten i grupper? Titta på de förväntade studieresultaten i alla VFU-kurser som är aktuella för dig att handleda. Ser du några "ämnen" som återkommer i alla kurser? Tillkommer några ämnen?
- När du granskar de förväntade studieresultaten i de olika VFU-kurserna, kan du då se någon tydlig progression, inte bara i det att det tillkommer nya delar, utan också i hur studentens olika förmågor beskrivs?
Reflektionsfrågorna samlade i en PDF-fil med plats för anteckningar
Reflektionsfrågor, Introduktion till VFU-handledning 13 utbildningsfilmer.pdf (82 Kb)
Gå vidare till filmerna och reflektionsfrågorna i block 2.
Tillbaks till första sidan "Introduktion i VFU-bedömningsmodellen"
Senast uppdaterad: 22 augusti 2022
Sidansvarig: Lärarutbildningarna vid Stockholms universitet