Introduktionsfilmer, block 2: Början – inför VFU
I det andra blocket handlar filmerna om förberedelserna för VFU och förutsättningarna för att handledningen ska kunna bli så bra som möjligt. Frågorna fokuserar några av redskapen i VFU-bedömningsmodellen.
Se filmerna här:
Film 1: Handlingsplanen
Film 2: Individuella mål
Film 3: Handledningssamtalet och professionsutvecklingsmatriserna
Reflektionsfrågor till block nr 2
- Vad behöver man mellan handledare och student komma överens om innan VFU-perioden börjar?
- Hur skulle ett riktigt bra individuellt mål kunna se ut?
- Hur kan man använda professionsutvecklingsmatrisen med dess delar eller huvudtankar i handledningssamtalen? Vad kan behöva kompletteras? Finns det risker eller fallgropar att undvika i användningen av dessa matriser? Kan man eventuellt komplettera med någon egen modell som kan ge struktur åt handledningssamtalen?
Reflektionsfrågorna samlade i en PDF-fil med plats för anteckningar
Reflektionsfrågor, Introduktion till VFU-handledning 13 utbildningsfilmer.pdf (82 Kb)
Gå vidare till filmerna och reflektionsfrågorna i block 3.
Tillbaks till första sidan "Introduktion i VFU-bedömningsmodellen"
Senast uppdaterad: 16 augusti 2022
Sidansvarig: Lärarutbildningarna vid Stockholms universitet