Stockholms universitet

Introduktionsfilmer, block 4: Bedömningen av VFU

I det fjärde blocket handlar filmerna om de tre viktiga bedömningsmomenten; trepartssamtalet, VFU-rapporten och reflektionsuppgifterna. Frågorna fokuserar på trepartssamtalet och vad underkännande av de performativa delarna av VFU kan innebära.

 

Se filmerna här:

Film 1: Trepartssamtalet

 

 

Film 2: VFU-rapporten

 

 

Film 3: Avslutande seminarium

 

 

 

Reflektionsfrågor till block nr 4:

  1. Vilken är en rimlig rollfördelning i trepartssamtalet? Vem kan förväntas bidra med vad?
  2. Vad bör tas upp under trepartssamtalet och var bör fokus ligga?
  3. Vad bör underkännas i de olika VFU-kurserna och varför?

Reflektionsfrågorna samlade i en PDF-fil med plats för anteckningar 

Reflektionsfrågor, Introduktion till VFU-handledning 13 utbildningsfilmer.pdf (82 Kb)

 

 

Reflektionseminarium tillsammans med Stockholms universitet

Du/ni har nu sett alla 13 introduktionsfilmer och informerat er om de viktigaste delarna i VFU-bedömningsmodellen. Förhoppningsvis har ni hunnit reflektera över modellens olika delar genom de reflektionsfrågor som finns bifogat till filmerna. Det är nu dags för den sista delen i den här introduktionen – att boka ett reflektionsseminarie med inriktning handledning inom aktuellt lärarprogram för er arbetsgrupp. Kontakta VFU-studierektor på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen (BUV), på e-post: vfu@buv.su.se eller VFU-studierektor på Institutionen för ämnesdidaktik (IÄD) på e-post: vfu.did@su.se

Vid det här mötet/reflektionsseminarium är det tänkt att de frågor som rör VFU och VFU-bedömningsmodellen kan fördjupas och redas ut. Syftet med mötet är att utbyta erfarenheter, identifiera svårigheter, klara ut tolkningar och fördjupa diskussionen om VFU i allmänhet. Obs! Glöm inte att ta med era anteckningar, frågor och insikter som ni har arbetat med i del 1, till mötet!

Tillbaks till första sidan "Introduktion i VFU-bedömningsmodellen"

På denna sida