Introduktionsfilmer, block 4: Bedömningen av VFU
I det fjärde blocket handlar filmerna om de tre viktiga bedömningsmomenten; trepartssamtalet, VFU-rapporten och reflektionsuppgifterna. Frågorna fokuserar på trepartssamtalet och vad underkännande av de performativa delarna av VFU kan innebära.
Se filmerna här:
Film 1: Trepartssamtalet
Film 2: VFU-rapporten
Film 3: Avslutande seminarium
Reflektionsfrågor till block nr 4:
- Vilken är en rimlig rollfördelning i trepartssamtalet? Vem kan förväntas bidra med vad?
- Vad bör tas upp under trepartssamtalet och var bör fokus ligga?
- Vad bör underkännas i de olika VFU-kurserna och varför?
Reflektionsfrågorna samlade i en PDF-fil med plats för anteckningar
Reflektionsfrågor, Introduktion till VFU-handledning 13 utbildningsfilmer.pdf (82 Kb)
Reflektionseminarium tillsammans med Stockholms universitet
Du/ni har nu sett alla 13 introduktionsfilmer och informerat er om de viktigaste delarna i VFU-bedömningsmodellen. Förhoppningsvis har ni hunnit reflektera över modellens olika delar genom de reflektionsfrågor som finns bifogat till filmerna. Det är nu dags för den sista delen i den här introduktionen – att boka ett reflektionsseminarie med inriktning handledning inom aktuellt lärarprogram för er arbetsgrupp. Kontakta VFU-studierektor på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen (BUV), på e-post: vfu@buv.su.se eller VFU-studierektor på Institutionen för ämnesdidaktik (IÄD) på e-post: vfu.did@su.se
Vid det här mötet/reflektionsseminarium är det tänkt att de frågor som rör VFU och VFU-bedömningsmodellen kan fördjupas och redas ut. Syftet med mötet är att utbyta erfarenheter, identifiera svårigheter, klara ut tolkningar och fördjupa diskussionen om VFU i allmänhet. Obs! Glöm inte att ta med era anteckningar, frågor och insikter som ni har arbetat med i del 1, till mötet!
Tillbaks till första sidan "Introduktion i VFU-bedömningsmodellen"
Senast uppdaterad: 2 december 2022
Sidansvarig: Lärarutbildningarna vid Stockholms universitet