Stockholms universitet

Fältarbete gav många nya erfarenheter

Som geografistudent är en viktig del av studierna att få jobba praktiskt och med egna ögon se de olika exempel som läroboken beskriver, genom till exempel fältexkursioner. Här berättar studenten Emma Palmertz om sitt Naturgeografiska projektarbete, 7,5 hp på grundnivå, vid Institutionen för naturgeografi, som genomfördes i Grekland.

Student står på en klippa med vatten och berg i bakgrunden
Foto: privat

Väl på plats i Peloponnesos i Grekland bestod dagarna av exkursioner till olika platser med miniföreläsningar och övningar. Det var roliga och lärorika dagar, men det mest spännande var när vi skulle genomföra vårat eget forskningsprojekt. 

På projektdagen gick vi upp tidigt och samlades i köket på forskningsstationen innan vi skulle iväg. Min grupp bestod av fem personer som skulle bege oss till toppen av ett berg för att undersöka översta lagret i jorden. Vi fick låna en av minibussarna för att åka den slingriga vägen till vår studieplats, en resa som fylldes med nervösa samtal om arbetet vi skulle genomföra under dagen, och hur vi hoppades att det skulle gå. 

Väl framme möttes vi av snö på marken och ett landskap som såg annorlunda ut än de satellitbilder vi hade sett på Google Earth tidigare. Det var inte med i vår plan, hur skulle vi hantera det? Vi fick justera vår plan och sen var det bara att sätta gång. Vi tog fram våra spadar, måttband och andra verktyg och började gräva gropar. Solen värmde på och snön började smälta. Skorna blev blöta. När eftermiddagen kom hade vi lyckats gräva över 100 gropar i marken och gjort alla våra mätningar. Vi hade lyckats genomföra ett projekt med fältarbete i tidigare okänd mark. 

När vi åkte tillbaka till forskningsstationen för att börja gå igenom alla data vi hade samlat in var vi som nya personer, nu med erfarenheten att genomföra eget fältarbete, varken läskigt eller svårt! 

På kvällen firade vi jobbet vi genomfört under dagen med middag på restaurangen i byn nära forskningsstationen. De andra grupperna hade också genomfört egna projekt och vi utbytte erfarenheter. Att få möjlighet att åka till nya platser och utföra skolarbete gör att vi nu kan hantera problem som uppstår och vara självgående, och samtidigt får man med sig många härliga minnen!

Text: Emma Palmertz, bilder privata

Artikeln är hämtad ur Stockholms universitets magasin, #2.

Student vid en flod och plockar med något i vattnet
Foto: privat
 
På denna sida