Stockholms universitet

”Unga förstår marknadsföring – se det som en superkraft!”

Niklas Bondesson är universitetslektor och undervisar i marknadsföring vid Stockholms universitet, ett ämne i ständig förändring och i hög grad förberedande för yrkeslivet genom ett nära samarbete med näringslivet.

Marknadsföringsstudenten har också möjlighet att kombinera flera ämnen de tycker är intressanta och ta chansen att studera en termin utomlands.

– Det som genomsyrar utbildningen är kombinationen av teori och praktik eftersom vi använder oss av verklighetsnära, realistiska case-övningar och gästföreläsare från näringslivet.

Många studenter tycker att det är intressant att se hur de teoretiska kunskaperna går att applicera praktiskt, säger Niklas.

Läraren Niklas Bondesson.
Foto: Jens Olof Lasthein
 

Uppvuxna i en hyperkommunikativ värld

Dagens unga är uppvuxna i en hyperkommunikativ värld omgivna av kommersiella budskap. Vår kultur är full av marknadsföringsbudskap från myndigheter och företag, men även från influencers och i allt fler olika kanaler. Det ställer nya krav på marknadsföringen då företag måste jobba hårt på sina budskap när konsumenten blir alltmer medveten. Att förstå hur mekanismerna fungerar och hur olika budskap påverkar konsumenten, är något som är viktigt när du studerar marknadsföring.

För att bli en bra marknadsförare behövs ett stort intresse för hur samhället och människor fungerar.

– Ungdomar är idag bra rustade att förstå marknadsföring. Se det som en superkraft!

Hur kan marknadsföring användas för att påverka människor i positiv riktning? En framtidsnyckel är att företagen lyckas driva på hållbara konsumentbeteenden, fortsätter Niklas.

 

En chans att sprida upptäckarlust

Utbildningen ger dig många perspektiv och han är övertygad om att en framgångsrik framtid väntar för sina studenter.

Jag ser det som en förmån att få fördjupa mig och skaffa expertkunskaper.

– Marknadsföring innehåller inte bara reklam, PR och design, utan också en mängd intressanta ämnen för den samhällsintresserade: psykologi och beslutsfattande, konsumtionskultur, etik, med mera. För att bli en bra marknadsförare behövs ett stort intresse för hur samhället och människor fungerar, säger Niklas.

Samtidigt som han forskar och arbetar som lärare, har han kvar en koppling till yrkeslivet som konsult.

– Jag ser det som en förmån att få fördjupa mig och skaffa expertkunskaper. Jag inspirerades mycket av nyfikna lärare under min egen studietid och har nu chansen att sprida min upptäckarlust i de här frågorna vidare till studenterna.

Niklas undervisar på Kandidatprogrammet i marknadskommunikation (GI) och fristående kurser i reklam och PR (kurspaket).

Läs mer om utbildningar på Företagsekonomiska institutionens hemsida.

På denna sida