Stockholms universitet

Vad är det bästa med att läsa teatervetenskap på Stockholms universitet – egentligen? Fråga mig!

Tjenare kompis! Jag heter Stephanie Soria och jag går Kandidatprogrammet i teatervetenskap med inriktning mot dramaturgi och scenkritik på Stockholms universitet. Har du några frågor om hur det är att läsa teatervetenskap? Tveka inte att höra av dig! Jag svarar mer än gärna på dina frågor. Vi hörs!

 

 

Sök kurser och program 

Frågor och svar:
 

Fråga: Hej! Hur brukar klasserna se ut och hur många är man i en klass? Är det studenter i alla olika åldrar? Fokuserar man bara på teater eller är det också till exempel musikal? /Ebba

Svar: Hej Ebba! Åh va roliga frågor, tack! Jag vet ju bara hur min ”klass” ser ut, men gissar på att det är ganska lika ändå. Vi är ju inte riktigt en klass i den bemärkelsen som det är i grundskolan eller gymnasiet. Utan första ”blocket” vi har är teatervetenskap 1 som består av fyra kurser: teaterhistoria 1, teaterhistoria 2, föreställningsanalys och dramaturgi 1. Alla är kurser på 7.5hp som vem som helst kan söka enskilt, eller söka som ett helt ”paket”, eller så är det första terminen till kandidaten. Så vi är mixade vilka som studerar en enskild kurs (ofta då som valfri kurs i ett annat kandidatprogram), eller som vill testa på en termin (där vissa valde att fortsätta för att läsa kandidaten så det går att ”byta” från nyfiken på en termin till själva kandidatprogrammet) eller som läser kandidaten (läser du kandidaten är dramaturgi en spärrkurs en måste ha godkänt i för att läsa vidare dramaturgi 2 och 3). Så vissa följer med bara en månad, en termin eller vidare genom kandidatens gemensamma kurser, där folk under programmets gång dyker upp och försvinner, så svårt att svara exakt på hur stora ”klasserna” är då alltid är olika beroende kurs. Men första kursen var vi ca 30 ungefär, och det har väl varit den största ”klassen” hittills. Åldrarna första året på studenterna var från 18-73 och allt däremellan. 

Det absolut största fokuset är teater och vi snuddar vid dans och performance där vi ex hade ett seminarium om dansen Våroffer och vi hade ett annat där vi bla diskuterade Marina Abramović och hennes scenkonst. Helt enkelt för att öppna diskussionen om eller när det går en gräns från när teater blir något annat. I en annan kurs snuddade vi vid protester då frågan istället kan ställas när/om performance blir en protest? Men musikal har vi faktiskt inte gått igenom och har inget bra svar på varför egentligen. Möjligen att det kanske går under musikvetenskap? Om du vill kan jag fråga en professor om motivering till varför vi inte går igenom musikal (bara att maila mig om så önskas). Men är du intresserad av scenkonst generellt kan jag absolut rekommendera första ”blocket”  Teatervetenskap 1, eftersom det ger en kunskap och redskap att analysera och förstå historiska samband. 

Hoppas det gav svar på dina frågor och tveka inte att höra av dig om du har fler frågor eller vill att jag kollar upp varför vi inte har musikal. 

Med vänliga hälsningar
Stephanie

________________________________________________________________________

Fråga: Hej Stephanie! Vilka teaterpjäser är dina favoriter och varför? /Niklas

Svar: Hej Niklas och tack för din fråga! Vi både läser och ser många intressanta pjäser med många olika teman under utbildningen så det är helt omöjligt att välja en favorit. "Brinn" på Unga Klara såg vi och den var en stor favorit i klassen. För mig var det uppfriskande att se två unga tjejer i huvudrollerna som bröt mot konventioner och förutfattade meningar kring hur det är att vara en ung tjej. 

Med vänliga hälsningar
Stephanie

________________________________________________________________________

 

På denna sida