Grundlärare i fritidshem – ”Det bästa är variationen i arbetet”
Vill du vara med och forma framtidens fritidshem? Sedan ett par terminer erbjuder Göteborgs-, Malmös- och Stockholms universitet en kompletterande utbildning med inriktningen grundlärare i fritidshem för utlandsutbildade lärare.
Utbildningen vänder sig till dig som vill kombinera undervisning i ett praktiskt-estetiskt ämne med att skapa en trygg och stimulerande fritidsmiljö för barn. En av de första studenterna på inriktningen är Amirhooshang, som tidigare arbetat som idrottslärare i Iran och nu kompletterar sin utbildning i Sverige.
– Jag förväntade mig att få lära mig hur man skapar en miljö där elever kan utvecklas både socialt och genom lek och aktiviteter. Det är precis det jag fått, en utbildning som kombinerar pedagogik med barns vardag, säger han.
Att vara både pedagog och socialt stöd
Utbildningen omfattar både teori och praktik och är upplagd på halvfart och delvis distans, vilket gör den flexibel att kombinera med arbete. Kurserna lyfter fram både fritidshemmets pedagogiska uppdrag och lärarens roll som socialt stöd.

– Jag tycker att variationen är det bästa. Som grundlärare i fritidshem får man både undervisa i sitt ämne och vara med i elevernas vardag, där man kan stötta deras sociala utveckling. Det gör yrket både roligt och meningsfullt, säger Amirhooshang.
Praktik som gör skillnad
En viktig del av utbildningen är den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU), där studenterna får möjlighet att pröva lärarrollen i verkligheten.
– Under min VFU fick jag börja dagen på morgonfritids med lugna aktiviteter, som ritande och spel. Senare på dagen ledde jag lektioner i idrott och på eftermiddagen planerade jag olika aktiviteter på fritids, till exempel hinderbanor och samarbetsövningar. Det gav mig en förståelse för hur fritidshemmet kompletterar skolan och stärker elevernas utveckling, berättar Amirhooshang.
VFU ger möjligheter till nya insikter om verksamheten i fritidshem. Amirhooshang beskriver hur den andra VFU-perioden kändes mer givande än den första.
– Jag hade mer kunskap och vågade ta större ansvar. Det var då jag verkligen kunde koppla ihop teori och praktik och kände mig tryggare i min roll. Samtidigt gav perioden en djupare förståelse för hur fritidshemmet fungerar som en förlängning av skolans lärande, inte bara som en plats för lek och aktiviteter, utan också som ett stöd för barnens sociala och emotionella utveckling i mer informella sammanhang. Dessutom blev det tydligt hur avgörande kommunikationen och samarbetet är mellan fritidspersonal, lärare och föräldrar för att skapa en trygg och stimulerande miljö för eleverna.
Vill du också bli grundlärare i fritidshem i Sverige?
Som behörig grundlärare i fritidshem har du en central roll i barns vardag – både i skolan och på fritids. Läs mer och ansök.
Senast uppdaterad: 23 september 2025
Sidansvarig: ULV vid Stockholms universitet