Utvärdera och analysera

Vi vill gärna uppmuntra dig som lärare att kontinuerligt be om återkoppling från dina studenter och också svara på den för att bli en mer medveten lärare.

Kursutvärderingen är den samlade analysen av en kurs, det vill säga de utvecklande åtgärdsförslag som kurslaget arbetar fram utifrån lärandeanalys, examinationsresultat och studenternas kursvärderingar. Här hittar du stöd som hjälper dig att utveckla kursutvecklingsprocessen.

Även om vi ofta tänker på student-återkoppling i form av mer formella kursvärderingar som vi gör i slutets av en kurs, finns det trots allt många andra sätt att samla in och ta reda på dina studenters lärande under hela kursen. Studenterna kan ofta i hög grad, berätta om hur de upplever kursupplägget när det gäller undervisningens effektivitet, relevans, volymen av läsning och uppgifter, reflektioner kring sitt eget lärande och sina egna insatser i kursen (arbetsbelastning och ansträngning).

 

Hantera och motverka otrevliga kommentarer i dina kursvärderingar

Frågan om hur man ska hantera otrevliga och destruktiva kommentarer är ett av de vanligaste problemen som lyfts när det handlar om lärares upplevelser i samband med kursvärderingar. Men studenternas kommentarer är en viktig del i kursutvecklingsprocessen och kan ge dig inspiration till utveckling, och en och annan tankeställare, men de elaka kommentarerna i sig för sällan något gott med sig.

Klara Bolander Laksov, professor i högskolepedagogik ger sin syn på kursvärderingar och resonerar kring olika vägar att gå för att hantera och motverka otrevliga och destruktiva kommentarer i dina kursväderingar.

Tips och råd för en konstruktiv kursvärdering

 

Digitala kursvärderingar med Survey & Report

Digitala kursvärderingar kan konstrueras och distribueras med Stockholms universitets webbaserade enkätverktyg Survey&Report. Det här verktyget gör det också möjligt att på ett smidigt sätt sammanställa studenternas svar. Ett tips är att skapa en mall för kursvärderingar i Survey&Report som lätt kan dupliceras.

Digitala kursvärderingsverktyg

Survey&Report

Hur man använder Survey&Report

(Hjälpguider i Serviceportalen)

Läs mera

Ekecrantz, Stefan (2007). Kursvärdering: Utveckling, pedagogiska redskap, studentinflytande. UPC-rapport.

Högskoleförordning (1993:100), Kursvärderingar (14 §)

Regler för utbildning och examination på grundnivå och avancerad nivå vid Stockholms universitet, 1.5 Kursvärdering

 

Tips och råd för kursvärderingar inom utbildning på forskarnivå

Hur löser du utmaningar kring kursvärdering på forskarnivå? Vad ska utvärderas och hur ska det gå till? Finns bra exempel på former för kursvärdering-kursrapport-återkoppling? Nytt stöddokument ger en god hjälp på vägen.

Stöd kring kursvärdering av forskarutbildning

På denna sida