Foto: Ida Sjöstedt, Studio Emma Svensson

– Det har varit ett starkt intresse för det vi gör. Nu senast har vi fått tre miljoner från Vinnova för ett projekt där vi ska se om det gå att skapa interaktiva livesändningar från modevisningar. Vi har även fått projekteringspengar från Vinnova för att göra en testbädd för framtida modekonsumtion, det vill säga skapa en miljö där vi testar idéer från forskningen för att se om de fungerar i verkligheten, säger Oskar Juhlin.

Även H&M, Ericsson och Swedish Fashion Council är med i projektet, som har initierats och nu leds av Oskar Juhlin. Oskar och hans kollegor på DSV arbetar just nu med att träna datorer att känna igen individuella modeller på en catwalk. Idén är att konsumenter ska kunna titta på en videosändning från en modevisning och klicka på de klädesplagg som hen är intresserad av. Kläderna hamnar då i en så kallad ”önskelista”.

Oskar Juhlin. Foto: Sophie Landwehr Sydow.

– Vi rör oss i teknikens framkant. Projektet är till för att illustrera vad vi kan göra om vi kombinerar modebranschens uttryck med den mest avancerade tekniken.

Oskar Juhlin har en bakgrund inom både sociolog och datavetenskap och är en av de drivande personerna bakom forskningscentret Mobile Life som utvecklar framtidens mobila tjänster.

– Jag har under flera år intresserat mig för hedonism, det som människor gör av lust, och mode är ju en sådan sak. Människor är väldigt intresserade av mode och de använder också kläder för att utrycka sin identitet.

Den svenska industrin är stark inom både inom IT och mode, men branscherna har få kontaktytor och därför går utvecklingen att digitalisera modebranschen långsamt. Digitizing fashion handlar bland annat om att föra ihop modebranschen med IT-branschen för att snabba på den utvecklingen.

– Teknikbranschen är ungefär lika bra på estetik som modebranschen är bra på teknisk innovation. Det vill säga inte särskilt bra, säger Oskar Juhlin i en intervju i Dagens industri.

Så kallade wearables (bärbar teknik) har snabbat på samarbetet mellan IT-branschen och modebranschen. Tillsammans med marknaden för det som kallas ”the internet of things” (bruksföremål uppkopplade till internet) spås wearables omsätta över 220 miljarder kronor om bara några år. Modeindustrin i Sverige omsätter idag mer än pappersmassaindustrin, och mer än hälften av telekombranschen.

– Stockholms universitet centralt har också visat intresse och gett oss pengar för att tillsammans med Centrum för modevetenskap och Företagsekonomiska institutionen fundera över hur vår forskning ska se ut vad gäller modets digitalisering.

I nätverket Digitizing fashion ingår förutom Stockholms universitet även KTH, Aalto University, Helsinki, Textilhögskolan i Borås, Sony Mobile, Telia Sonera, H&M, Zound industries, Shape companion, Apprl, Swedish fashion council, Association of Swedish Fashion Brands m.fl.

Följ Digitizing fashion i sociala medier: