Profilområden

3. Stockholms universitet
  4. Forskning
  5. Profilområden

Universitetets 16 profilområden

Stockholms universitet är ett framstående forskningsuniversitet präglat av den fria grundforskningen.

Aktuellt

• Framsidan av Havsutsikt 2/2017 Havsutsikt 2/2017, Allas våra kuster 2017-12-06 Hur ska våra hav användas? Martin Gullström från Stockholms universitet skriver om landskapsperspektiv på havet i senaste numret. Där kan du också läsa om oceanbottnars hemlighet, bullerskadade fiskar, och hur viktigt det är med genetisk mångfald.
  • Forskning om arktisk permafrost finansieras inom Horizon 2020 2017-11-24 Hur påverkar klimatförändringarna den arktiska kustmiljön? Och hur kan förändringarna mötas av befolkningen som lever där? Det är några av frågeställningarna som kommer att undersökas i projektet Nunataryuk.
  • J. Lokrantz/Azote Universitetet storsatsar på Östersjöforskning 2017-11-20 Under 2018 inrättas en nytt tvärvetenskapligt forskarnätverk med fokus på Östersjöfrågor vid Stockholms universitet. I en första utlysningsomgång söker vi fem kollegor till detta team.
  • Sjögräsängar har stor betydelse för fiske 2017-11-17 Sjögräsängar är mycket populära att fiska i runt om i världen, och det måste vi nu ta hänsyn till för att kunna bedriva ett hållbart fiske. Det visar en ny global studie av forskare från Stockholms universitet, Swansea University och Cardiff University.
  • Två systrar jobbar med sina läxor. Foto: Mostphotos Därför tjänar småsyskon mindre pengar än sina äldre syskon 2017-11-15 Förstfödda i Sverige är mer benägna att studera mer statusfyllda ämnen på universitetet som medicin och teknik. Därmed kan de förvänta sig högre inkomster än småsyskon, visar en ny studie.
  • Nordic Optical Telescope. Stjärnor som vägrar dö 2017-11-09 Nya, ljusstarkare supernovor som förbryllar forskare beskrivs i artiklar i Nature och Nature Astronomy.
  • Isberg Foto: Nordiska museet Arktiska spår: Isen smälter 2017-11-09 När iskanten drar sig tillbaka och istäcken smälter uppenbarar sig tidigare skeenden i historien i form av nya och konkreta spår. Också uppvärmningen, som får isen att smälta, berättar om människan och om den epok där vi själva har del i den planetära förändringen. Föredrag och samtal om förhållandet mellan människa, jord och is ur olika perspektiv.

Universitetets profilområden

Rektor Astrid Söderbergh Widding. Foto: Eva Dalin

Stockholm universitet är ett framstående forskningsuniversitet präglat av den fria grundforskningen.

Astrid Söderbergh Widding