Licentiatseminarium: Det poetiska glappet
Seminarium
Datum: onsdag 5 juni 2024
Tid: 13.00 – 15.00
Plats: Vivi Täckholmssalen, Svante Arrhenius väg 20, och Zoom (Zoomlänk publiceras nedan senare)
Torben Freytags uppsats handlar om högstadieelevers upplevelser av att arbeta med estetiska uttryck och undervisning med estetiska inslag. I studien får elever läsa skönlitterära texter som de tolkar och gestaltar i olika estetiska uttrycksformer.
I studien, Det poetiska glappet – Undervisning med estetiska uttrycksformer ur högstadieelevers perspektiv, undersöker Torben Freytag högstadieelevers upplevelser av att arbeta med estetiska uttrycksformer och hur de ser på undervisning där de estetiska inslagen är i fokus. Eleverna i studien har medverkat i en undervisningsdesign där de först läser några skönlitterära texter som de sedan tolkar och gestaltar i drama, film och musik. För att beskriva elevernas upplevelser har Torben intervjuat eleverna före, under och efter de har arbetat med dessa gestaltningar.
Undersökningen har en praktikutvecklande ansats och är genomförd i en kommunal skola i en klass med elever som går i årskurs 7. Undersökningen bygger på en fem veckor lång undervisningsdesign där eleverna först har fått läsa tre olika skönlitterära texter. För varje text har eleverna sedan fått ett estetiskt uttryck som de har använt för att tolka och gestalta texterna. Elevernas upplevelser har sedan sammanfattats i kategorier som visar vidden av förståelser kring dessa fenomen.
Du kan kontakta Torben om du vill läsa hans uppstas innan.
Opponent | Universitetslektor Anneli Einarsson |
Examinator | Docent Ketil Thorgersen |
Handledare | Professor Eva Österlind och Catrine Björck, Fil.dr i Utbildningsvetenskap. |
Doktorand | Torben Freytag |
Delta via Zoom
Zoomlänken publiceras här senare...
Senast uppdaterad: 26 mars 2024
Sidansvarig: Institutionen för ämnesdidaktik