Stockholms universitet

Nationella medel för riktat pedagogiskt stöd

Stockholms universitet har ett särskilt åtagande som omfattar att årligen fördela ett extra "högskolegemensamt" anslag mellan universitet och högskolor, så kallade riktade nationella medel.

Medlen används till att delvis täcka lärosätenas kostnader för riktat (personellt) pedagogiskt stöd till studenter med varaktig funktionsnedsättning för att undanröja eller överbrygga funktionshinder i studiesituationen.

 

En förutsättning för att Stockholms universitet ska kunna genomföra åtagandet är samverkan med övriga universitet och högskolor, andra myndigheter och organisationer på området. Den primära samverkan sker framförallt genom ett nätverk för samarbete mellan alla lärosätens samordnare, Det nationella samordnarnätverket, och genom Nationella referensgruppen för riktat pedagogiskt stöd.

Samverkansformer

Vid alla universitet och högskolor finns det särskilda kontaktpersoner för pedagogiskt stöd för studenter som möter eller upplever funktionshinder i studiesituationen till följd av en varaktig funktionsnedsättning. Dessa kallas för samordnare för riktat pedagogiskt stöd. Nationella medel för riktat pedagogiskt stöd arbetar nära dessa samordnare och följer deras arbete på lärosätena.

Stockholms universitets primära och mest aktiva samrådsgrupp kring det särskilda åtagandet är Nationell referensgruppen för riktat pedagogiskt stöd som utgörs av samordnare av riktat pedagogiskt stöd vid sju lärosäten. Samordnare nominerar sig själva för deltagande i gruppen, och mandatperioden är på tre år. Gruppen håller flera virtuella möten per termin för att diskutera gemensamma aktuella frågor, följa upp arbetet i olika arbetsgrupper och för att planera konferens- och utbildningsdagar för samordnare vid samtliga universitet och högskolor. En gång om året samlas referensgruppen i Stockholm för ett planeringsinternat.

Utöver referensgruppen finns Det nationella samordnarnätverket, där alla samordnare som önskar kan ingå. Deltagande ger tillgång till nyhetsbrev från Nationella medel för riktat pedagogiskt stöd, och till den gemensamma webbsidan Samordnarwebb med en uppskattad forumfunktion där landets samordnare kan ställa frågor till, och stämma av med, varandra. Varje år ordnar Nationella medel för riktat pedagogiskt stöd också en nationell konferens för Det nationella samordnarnätverket, och webbinarier på aktuella ämnen och teman.

Det finns även fyra regionala samordnarnätverk som träffas varje termin för att diskutera aktuella frågor och utbyta erfarenheter. Nationella medel samarbetar med nätverken för information och avstämning.

Internationellt samarbete

The LINK Network

Året 2008 startades även ett europeiskt nätverk, med stöd av EU lifelong learning program. Nätverket heter The LINK Network, där LINK står för Learning Inclusively Network + Know-how. Nätverket leds av partnerorganisationer från sju länder: Belgien, Irland, Nederländerna, Norge, Slovenien, Storbritannien och Sverige.  Här finns mer information om nätverket:

www.ahead.ie/link

 

Stockholms universitet samlar årligen in uppgifter om samtliga lärosätens kostnader för riktat pedagogiskt stöd till studenter med varaktig funktionsnedsättning som upplever funktionshinder i studiesituationen. Samtidigt inhämtas uppgifter om antal studenter som erbjudits riktat pedagogiskt stöd.

De kostnadsuppgifter som universitetet samlar in avser endast personella pedagogiska insatser i studiesituationen för enskilda studenter, och riktade pedagogiska insatser som erbjuds studenterna ifråga i grupp.

Därefter fördelas varje år anslaget "de nationella medlen" till de universitet och högskolor som haft särskilt höga kostnader för det pedagogiska stödet. Alla lärosäten som haft högre kostnader för stödet än motsvarande 0,3 procent av sitt anslag för utbildning på grund- och avancerad nivå, tar del av de nationella medlen.

I åtagandet ingår också att sammanställa uppgifter om antalet kända studenter med riktat pedagogiskt stöd fördelade per kön och funktionsnedsättningsområde. Därefter ska uppgifter om kostnader och riktat pedagogiskt stöd presenteras samlat i Stockholms universitets årsredovisning, tillsammans med uppgifter om de kända studentantalen per funktionsnedsättningsområde. I universitetets årsredovisning ska även en kort text beskriva vad som skett under året som förbättrat studievillkoren för studenterna ifråga. På detta sätt finns det en samlad och övergripande bild av riktat pedagogiskt stöd på ett ställe.

Här finns universitetets årsredovisningar

 

Riktat pedagogiskt stöd innebär olika former av insatser och åtgärder för att undanröja, kompensera eller överbrygga hinder som kan uppkomma i studiesituationen. Det kan också vara åtgärder för att kompensera bristande tillgänglighet i studiemiljön på ett universitet eller en högskola. Förutsättningarna ser förstås olika ut beroende på enskilda studenter, studieval, lärandemiljöer, ämnen och inriktningar med mera.

Med undantag för utbildningstolkning och litteratur på anpassat medium (såsom talböcker m.m.) ska det pedagogiska stödet ses som en hjälp till självhjälp. Det kan ofta handla om verktyg att utveckla förmågor, där målet är att man blir så självständig och framgångsrik som möjligt i sina studier.

En förutsättning för att få riktat pedagogiskt stöd är att studenten genom intyg eller utredning från sakkunnig kan styrka en varaktig funktionsnedsättning som inverkar på studierna.

 

Nationella medel för riktat pedagogiskt stöd har tillsammans med Nationella referensgruppen arbetat fram en guide med best practice kring riktat pedagogiskt stöd som lärosäten gärna får använda, Samordarguiden.

Nais

Nationella medel för riktat pedagogiskt stöd vid Stockholms universitet är produktägare av Nais. Nais är ett ärendehanteringssystem som används av studenter för att ansöka om riktat pedagogiskt stöd och av samordnare vid de flesta av landets lärosäten för att handlägga, dokumentera och administrera det riktade pedagogiska stödet. Systemet förvaltas av Universitets- och högskolerådet (UHR) som erbjuder systemet som en avgiftsbelagd tjänst till landets lärosäten. 

 

MTM har som uppdrag att informera och sprida kunskap om talböcker, punktskrift, lättläst litteratur och nyheter, taltidningar och läsnedsättning. MTM tillgängliggör även teckenspråkig litteratur och ger stöd till taltidningar. MTM deltar också aktivt i utvecklingen av tillgängliga medier.

MTM har även som uppdrag att anpassa kurslitteratur till studenter med läsnedsättning på högskola och universitet. All producerad litteratur finns i det digitala biblioteket legimus.se. Studenter med läsnedsättning som önskar anpassad kurslitteratur behöver inte ansöka om riktat pedagogiskt stöd, utan kan vända sig direkt till sitt lokala universitets- eller högskolebibliotek för vidare information och biblioteksservice.

Här följer adressen till Legimus med information kring litteratur och relaterade appar och programvaror: 

www.legimus.se/student

 

Kontakt

Studentavdelningen

Sara Tapper, utredare
Kristin Lagersten Löfgren, utredare

E-post: ps@su.se

På denna sida