Ny rapport - Oberoendets vara och inte vara i internrevisorers praktik

Tidigare forskning visar på den utmanande och utsatta roll som internrevisorer har i organisationer. Internrevision utövas i komplexa situationer där det fortfarande är oklart vad oberoende betyder och hur det utövas.

I den här rapporten riktas därför intresset mot internrevisorernas roll genom att fokusera specifikt på oberoendebegreppet och vad det blir av oberoendet i de olika situationer de möter.

Rapporten tar upp forskningsfrågan hur oberoende konstrueras i en situation där det är problematiskt.

Tre delstudier undersöker internrevision på olika sätt:

1) genom att betrakta internrevision som en situerad praktik som varierar i relation till dess inbäddning i revisionsutskottet eller organisationens ledning, samt hur väl internrevisorernas arbete är kopplat (löst eller tätt) till organisationens styrelse eller ledning

2) genom att undersöka hur internrevisorer i konstruerar oberoendet genom strategier som bemöter det motstånd mot internrevision de upplever i sin vardag

3) genom att analysera hur internrevisorer i framställer sig själva inför andra i organisationen och hur det förstärker bilden av oberoendet.

Projektet bidrar till kunskap och förståelse kring internrevisorsrollen. Delstudie 1 är baserad på en textanalys av bolagsstyrningsrapporter i börsnoterade bolag och bidrar genom att beskriva den inneboende komplexiteten som internrevisorerna möter i sin vardag och de risker för oberoendet som vissa situationer medför. Delstudierna 2 och 3 är baserade på intervjuer med internrevisionschefer i myndigheter och ger i sin tur insikter om hur internrevisorer arbetar (delstudie 2) och framställer sig själva (delstudie 3) på sätt som försvarar oberoendet och värdet av internrevision.

Läs rapporten

2023:1 Oberoendets vara och inte vara i internrevisorernas praktik (6343 Kb)