Forskningsämnen

Barn- och ungdomsforskning fokuserar på yngre barn, barn och unga samt unga vuxna i utbildning och på fritiden. Barns och ungas perspektiv och sätt att förhandla och agera är av särskilt intresse. Därmed är förskola, skola och fritidshem exempel på institutioner där barns erfarenheter och perspektiv undersöks.

Medier, bostadsområden, familj och föreningsverksamhet är andra exempel på viktiga områden där barns och ungas vardagsliv och identitetsarbete studeras. Även vuxna som barn och unga möter är relevant för forskningen. Inom Barn- och ungdomsforskning finns forskning i både barn- och ungdomsvetenskap och förskoledidaktik och forskningen är tvär- och mångvetenskaplig.

Institutionen har fem fokusområden inom barn- och ungdomsforskning:

Barns och ungas livsvillkor, hälsa/mående och utsatthet

Barns och ungas platser och rörlighet

Lek, omsorg, utveckling och lärande i förskola, skola och fritidshem

Utbildning, profession och praktiknära forskning

Vardagsliv, kultur och kommunikation i barns och ungas liv

Knutet till Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen är Centrum för barnkulturforskning (CBK). Vid Stockholms universitet pågår forskning om barn och kultur vid ett flertal institutioner. CBK har som en av sina uppgifter att sammanföra forskare och forskning från olika ämnesområden för kunskapsmässigt, teoretiskt och metodologiskt utbyte.

Läs mer om Centrum för barnkulturforskning

Våra forskningsområden

Forskningsämnen

Använd knapparna för att filtrera på forskningsområde

researchDepartmentPageOpenSubpageLayout