Forskningsämnen
Barn- och ungdomsforskning fokuserar på yngre barn, barn och unga samt unga vuxna i utbildning och på fritiden. Barns och ungas perspektiv och sätt att förhandla och agera är av särskilt intresse. Därmed är förskola, skola och fritidshem exempel på institutioner där barns erfarenheter och perspektiv undersöks.
Medier, bostadsområden, familj och föreningsverksamhet är andra exempel på viktiga områden där barns och ungas vardagsliv och identitetsarbete studeras. Även vuxna som barn och unga möter är relevant för forskningen. Inom Barn- och ungdomsforskning finns forskning i både barn- och ungdomsvetenskap och förskoledidaktik och forskningen är tvär- och mångvetenskaplig.
Institutionen har fem fokusområden inom barn- och ungdomsforskning:
Barns och ungas livsvillkor, hälsa/mående och utsatthet
Barns och ungas platser och rörlighet
Lek, omsorg, utveckling och lärande i förskola, skola och fritidshem
Utbildning, profession och praktiknära forskning
Vardagsliv, kultur och kommunikation i barns och ungas liv
Knutet till Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen är Centrum för barnkulturforskning (CBK). Vid Stockholms universitet pågår forskning om barn och kultur vid ett flertal institutioner. CBK har som en av sina uppgifter att sammanföra forskare och forskning från olika ämnesområden för kunskapsmässigt, teoretiskt och metodologiskt utbyte.