Riktat pedagogisk stöd vid institutionen

Här kan du läsa om vilka stöd, råd och tips som erbjuds vid institutionen efter att du ansökt om riktat pedagogisk stöd vid Studentavdelningen på Stockholms universitet.

När du har ansökt om stöd vid Studentavdelningen kallas du till samtal med samordnare på avdelningen Studentstöd. Ni diskuterar innehållet i intyget och vilka stödåtgärder du behöver.

Efter samtalet beslutar Studentstöd om stödåtgärderna i ett nytt dokument (Nais besked) där det framgår vilket stöd du ska ha eller rekommenderas.

En kopia på beskedet om stödåtgärder mejlar du till institutionens studie- och karriärvägledare (se under kontakt nedan). Du behöver endast mejla beskedet dit.

 

Du som redan har en rekommendation/beslut från studentstöd ska mejla in det till studie- och karriärvägledare på institutionen innan din kurs eller program börjar.

Du kan även lämna in en papperskopia på Nais beskedet i ett kuvert i den gröna brevlådan utanför institutionens studentexpeditionen på plan 1, Svante Arrhenius väg 21 A.

Du kan också skicka kopian per post till din studie- och karriärvägledare som vägleder inom ditt program/utbildning.

Per post skickar du till adressen:

Att. Studievägledarens namn

Stockholms universitet
Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
SE - 106 91 Stockholm

 

Om du behöver utökad tid vi examinationer måste du kontakta kursansvarig lärare i början av kursen för den/de kurser det gäller. Du berättar att du har fått beviljad utökad tid vi examinationer men du behöver inte mejla Nais beskedet till din kurslärare. Nais besked behöver du endast mejla en gång till studievägledarna på institutionen.

Kontaktuppgifter till kursansvarig lärare hittar du på kurssidan eller i Athena.

 

Inom vissa program läser du även kurser vid andra institutioner. Du ansvarar själv för att meddela berörd institution dina rekommendationer om stöd. Ta kontakt med den som är ansvarig för studenter med rekommendationer om behov av riktat stöd vid varje institution du läser vid.

 

Vill du veta mer om vilka stödåtgärder som är möjliga vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen kan du först läsa dokumentet Pedagogisk stöd i praktiken (101 Kb) .

Du kan också boka ett enskilt samtal med studie- och karriärvägledaren för din utbildning för att gå igenom de rekommenderade stödåtgärderna.

 

Inför varje terminstart ger Studentavdelningen en introduktionskurs för nyantagna studenter med funktionsnedsättning. Information om introduktionskursen får du i samband med välkomstinformationen från institutionen som skickas till dig när du har blivit antagen till utbildningen.

Läs mer om introduktionskurser och studera med funktionsnedsättning

 

Om du vill arbeta som antecknare ska du mejla till arvodesblanketter@buv.su.se   

Ange följande uppgifter i mejlet: 

  • Ditt förnamn och efternamn
  • Vilket program eller kurs du läser
  • Vilken termin du läser (ej relevant om du läser fristående kurs)
  • Vilken seminariegrupp du är i (om det är mer än en seminariegrupp)
  • Namnet på den eller de studenter som bett dig att vara antecknare

När du mejlat oss kommer vi att dubbelkolla att det inte redan finns en antecknare i din seminariegrupp/fristående kurs och att de studenter du antecknar åt har ett intyg med rekommendation om anteckningsstöd.
Du får sedan ett bekräftelsemejl angående om du kan bli antecknare. Från och med det datum vi mejlat dig kan du begära ersättning för den tid du antecknat. Vill du anteckna ytterligare en termin måste du göra en ny anmälan.

Om det tillkommer fler studenter i din seminariegrupp/kurs som har rekommendation om anteckningsstöd behöver du vara beredd att anteckna även åt dessa.

Genom att anmäla dig som antecknare godkänner du att vi får skicka ditt namn och din mejladress till fler studenter i din seminariegrupp/kurs som har rekommendation om anteckningsstöd.

Redovisa tid du antecknat varje månad

Direkt vid månadens slut ska du mejla Arvodesblankett och Löne- och tidrapport till: arvodesblanketter@buv.su.se.
Institutionen kontrollerar att uppgifterna stämmer innan blanketterna signeras och sedan skickas till Studentavdelningen som hanterar utbetalningen.

Det är viktigt att du skickar in blanketterna direkt när månaden är slut och är noga med att fylla i dem korrekt för att institutionen ska hinna kontrollera innan de lämnas till Studentavdelningen senast den 5:e. 

Om det är första gången du är antecknare så behöver du göra en kontoanmälan till Danske Bank. Mer information om hur du gör detta hittar du via länken nedan. 

Information och blanketter för antecknare

 

Kontakt

Välkommen att kontakta respektive studievägledare för ditt program.

Studie- och karriärvägledare för förskollärarprogram
Studie- och karriärvägledare för grundlärarprogrammet - fritidshem
Studievägledare inom barnkultur
Studievägledare för Masterprogram i barn- och ungdomsvetenskap
Studievägledare för Masterprogram i förskoledidaktik
På denna sida