Vetenskapliga klimatsvar

Bolincentret får in klimatrelaterade frågor från olika delar av samhället. Inom centret finns en unik kombination av kunskap. Vi vill finnas tillgängliga och erbjuda vetenskapliga svar.

Har du en fråga? Fråga våra klimatexperter nedan, eller kontakta bolin@su.se.

Vetenskapliga klimatsvar

Inom centret finns en unik kombination av samlad kunskap som är en resurs för samhället. Vi vill vara tillgängliga för samhället och erbjuda vetenskapliga svar.

Klimatmodellering och extrema händelser

Frederik Schenk, klimatforskare vid Rossbycentrum, SMHI och Institutionen för geologiska vetenskaper, Stockholms universitet.
E-post: frederik.schenk@geo.su.se,
Frågor om klimatmodellering, plötsliga klimatförändringar, paleoklimat, Gulfstream, istidsklimat, extrema händelser, storm, värmeböljor och torka.

Klimatförändringar på istidsskala

Richard Gyllencreutz, Institutionen för geologiska vetenskaper, Stockholms universitet.
E-post: richard.gyllencreutz@geo.su.se
Frågor om klimatförändringar på istidsskala, geofysiska metoder, havsbotten och sediment.

Klimatförändringar ur ett geologiskt perspektiv

Alasdair Skelton, Institutionen för geologiska vetenskaper, Stockholms universitet.
E-post: alasdair.skelton@geo.su.se
Allmänna frågor om klimatförändringar och kolkretsloppet. Specifika frågor om klimatförändringar ur ett geologiskt perspektiv.

Forntida ekosystem och fossil pollen

Natasha Barbolini, Institutionen för ekologi, miljö och botanik, Stockholms universitet.
E-post: natasha.barbolini@su.se
Frågor om djuptids paleoekolog som använder fossila pollenregister för att rekonstruera forntida ekosystem.

Klimatkänslighet på jorden

Thorsten Mauritsen, Meteorologiska institutionen, Stockholms universitet.
E-post: thorsten.mauritsen@misu.su.se
Frågor om klimatkänslighet och hur den påverkar nederbörd, cirkulationer i havet och atmosfären och regionala förändringar (t.ex. i Arktis).

Havscirkulation och klimat

Léon Chafik, Meteorologiska institutionen, Stockholms universitet.
E-post: leon.chafik@misu.su.se
Nordatlantens cirkulation, variation och klimat.

Aerosoler, moln och deras förhållande till klimatet, och klimatkänslighet

Frida Bender, Meteorologiska institutionen, Stockholms universitet.
E-post: frida.bender@misu.su.se
Interaktion aerosol-moln-klimat i stor skala; i modeller (främst GCM) och i observationer (främst satellit).

Atmosfäriska processer och vatten

Daniel Schlesinger, Institutionen för miljövetenskap, Stockholms universitet.
E-post: daniel.schlesinger@aces.su.se
Fokus på vatten i samband med atmosfäriska processer, molnmikrofysik och aerosol-molninteraktioner.

Aerosoler och klimat

bolin@su.se

Effekter av aerosolpartiklar

Sophie Haslett, Institutionen för miljövetenskap, Stockholms universitet.
E-post: sophie.haslett@aces.su.se
Forskningen fokuserade på sammansättningen och effekterna av aerosolpartiklar.

Aerosoler, moln, klimatförändringar och återkopplingar

Paul Glantz,  Institutionen för miljövetenskap, Stockholms universitet.
E-post: paul.glantz@aces.su.se
Trender inom aerosoler, strålning och uppvärmning över Europa. Arktiska utvidgning- och återkopplingsmekanismer.

Inlandsisar, glaciärer och kryosfär

Nina Kirchner, Institutionen för naturgeografi, Stockholms universitet.
E-post: nina.kirchner@natgeo.su.se
Interaktion mellan is och hav vid marina iskanter för att förbättra rekonstruktioner av istäckekomplex och deras dynamik.

Sammankopplat människa-miljösystem

Zahra Kalantari, Institutionen för naturgeografi, Stockholms universitet.
E-post: zahra.kalantari@natgeo.su.se
Naturbaserade lösningar för hållbar förvaltning av mark, vattenanvändning och adaptiv markanvändningsplanering för beslutsstöd, sårbarhetsbedömning för vattenrelaterade katastrofer och konflikter samt regionala och globala hydrologi- och vattenresurser och klimatförändringseffekter.

Stora massutrotningshändelser

Chris Mays, Naturhistoriska riksmuseet.
E-post: chris.mays@nrm.se
Polära ekosystem under globala växthusintervall. Stora massutrotningshändelser, deras associerade klimatförändringar och deras inverkan på växter och djur.

Klimathistoria och mänskliga samhällen

Fredrik Charpentier Ljungqvist, Historiska institutionen, Stockholms universitet.
E-post: fredrik.c.l@historia.su.se
Klimathistoria under de senaste två årtusendena och effekterna av tidigare klimatförändringar på mänskliga samhällen.

Hittade du inte det du sökte?

Gå till Klimat och klimatförändringar – experter vid Stockholms universitet.

På denna sida