Om oss

Bolincentret för klimatforskning är ett multidisciplinärt konsortium med över 400 forskare i Sverige som utför forskning och utbildning om jordens klimat.

Bolincentret fokuserar på att öka och sprida kunskapen om jordens naturliga klimatsystem, klimatvariationer, klimatpåverkande processer, klimatmodellering, mänsklig påverkan på klimatet och klimatets påverkan på ekosystem, biodiversitet och mänskliga levnadsvillkor, samt hur samhället kan minimera negativ klimatpåverkan.

Våra forskningsteman

Forskningsområdena är centrets kärna. En klimatforskarskola, klimatmodellering och databashantering är aktiviteter som spänner över hela centret. Bolincentrets direktorat koordinerar aktiviteter och rapporterar till Bolincentrets styrelse samt inhämtar råd och vägledning från ett internt och ett externt vetenskapligt råd.

Forskningen är strukturerad i 4 forskningsteman:

• Forskningstema 1 – The physical-chemical climate system
  • Forskningstema 2 – Water, biogeochemistry and climate
  • Forskningstema 3 – Past climates
  • Forskningstema 4 – Climate, ecosystems and biodiversity

Läs om forskningsteman på vår engelska sida.

Konferenser och seminarier

Klimatvetenskap för alla! Bolincentret anordnar regelbundet konferenser, seminarier, festivaler och föreläsningar.

Konferenser och seminarier

Policymanualer

Klimatarenan har tillsammans med Bolin Centers forskare tagit fram Policy Briefs för beslutsfattare och individer som är intresserade av att formulera eller påverka politik relaterad till klimatet. Dessa styrdokument syftar till att ge en kortfattad sammanfattning av en viss klimatrelaterad fråga tillsammans med några rekommendationer om de bästa alternativen framöver.

Policymanualer

Vetenskapliga klimatsvar

Inom Bolincentret finns en unik kombination av kunskap. Vi vill finnas tillgängliga och erbjuda vetenskapliga svar. Har du en fråga? Fråga våra klimatexperter:

Vetenskapliga klimatsvar

Om Bert Bolin

Bolincentret för klimatforskning är namngivet efter professor Bert Bolin vid Stockholms universitet, som var en framstående forskare inom klimatforskningen, specifikt om kolcykeln, och en av grundarna av IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change). IPCC tilldelades Nobels fredspris 2007.

Om Bert Bolin (1925–2007) (på engelska)