CBKs nyhetsbrev oktober 2023

Terminsstart, Mötesplats Barnkultur, Tvärforskardagen och kursutbud för våren 2024.

Ett axplock av artiklar ur CBKs senaste nyhetsbrev. Hela brevet finns som en länk längst ned.

Röd och vita radniga luftballonger.
Bild: Mostphotos/TAL REVIVO

Höstterminen har börjat!

Så har vi mjuklandat efter en högtflygande och intensiv terminsstart! Vi har startat en ny studiegrupp på Barnkultur 1, och vi har även studerande i de kurser som kan brytas ut och läsas separat om 7.5-hp. Vi har äntligen nystartat vårt magisterprogram i barnkultur, så roligt! Vi säger varmt välkomna till alla våra studenter!

Vi har redan genomfört Mötesplats Barnkultur: den 14 september samtalade undertecknad med Unga Operans pedagog Sara Lewerth om hur professionella konst- och kulturutövare kan samverka med skola och stimulera elevernas lust och nyfikenhet genom skapande verksamheter. Tusen tack till Kungliga Operan för att vi kunde genomföra detta i den fantastiska Guldfoajén! Ifall vi hinner med ytterligare en Mötesplats i höst så kommer vi att annonsera detta på cbk-webben.

Vi har också genomfört den årliga Tvärforskardagen. Den här gången deltog forskare från såväl Linnéuniversitet och Linköpings universitet som från flera institutioner vid SU. Ni som forskar kring ämnen som rör barnkultur får hålla ögonen öppna om ett år för att medverka som presentatörer av forsknings- eller projektidéer eller vara med som åhörare och diskutanter. Vi siktar på en träff i september 2024.

Vad händer framöver?

När vi nu blickar framåt så håller vi tummarna för gott söktryck till vårt kursutbud i vår! Vi kommer att ge Barnkultur 2 och flera möjligheter att läsa dess delkurser separat.

Flicka tar selfie med mobiltelefon
Foto: Mostphotos/USER_50435

Den stora nyheten är vår nya kurs på avancerad nivå om barnkonsekvensanalys! I kursen kommer vi att undersöka vad som kan menas med att beakta barnets bästa i varje beslut som rör barn och på vilka sätt detta kan göras inom olika sektorer i samhället. För att nå olika yrkesverksamma och andra intresserade även utanför Stockholmsområdet så ges kursen helt nätbaserat och på halvfart.

Se här för vilka kurser som erbjuds våren 2024.

Barnkultursymposium 2023

Glöm för allt i världen inte att notera 21–22 mars i era kalendrar. Då är det återigen dags att slå upp porten till Aula Magna för 2024 års barnkultursymposium!

Bild: Motsphotos

Önskar er alla en färgstark höst, förhoppningsvis fylld av många barnkulturevenemang!

Margareta Aspán
Föreståndare CBK

Klicka nedan för att läsa hela nyhetsbrevet.

CBK nyhetsbrev oktober 2023 (3915 Kb)