När unga skapar innehåll är det lätt att vuxenvärlden blir omsprungen.

Ylva Lorentzon, lektor på Centrum för barnkulturforskning i DN om att göra kultur om och för tonåringar.

Att göra kultur om och för tonåringar har aldrig varit enkelt. Annat lockar och drar.

Ylva Lorentzon, Foto: Nicklas Björling

Men med de sociala medierna har något hänt, säger Ylva Lorentzon, verksam på Centrum för barnkulturforskning vid Stockholms universitet. Tonåringar lyssnar på poddar och tar del av innehåll på plattformar, men de skapar också själva.

– Arenan för barn och ungas eget skapande av innehåll är större nu än för bara tio år sedan. Möjligheterna för dem att ta del av innehåll som riktas till dem och som de känner samhörighet med har ökat och det utmanar ju något så ”mossigt” som till exempel ungdomsboken, fortsätter hon.

– Och när unga skapar innehåll för andra ungdomar om sina verkliga liv och problem, då är det ganska lätt att vuxenvärlden blir omsprungen.

Läs hela artiken.