Seminarieprogrammet för VT 2023 är klart

Vasas systerskepp Äpplet, om maritima museers fotosamlingar, dykeriets historia, och mycket mer. Vi ser fram emot spännande och givare seminarier.

Obs: I en tidigare version av artikeln var fel plats angiven för årets första seminarium den 27 januari. Seminariet äger rum på Marinmuseum i Karlskrona.

Några av vårens seminarier äger rum på Marinmuseum i Karlskrona, andra på Vasamuseet i Stockholm. Samtliga seminarier kommer även gå att följa online via Teams.

Se hela programmet nedan, och alltid uppdaterat i vår kalender här:

Maritima seminariet kalendarium

27/1 Mathias Istrup Karlsmose, CEMAS: "Danish Dreams and Asian Realities"

"Danish East India Company plans to open trade with China and Japan 1630-1680". Marinmuseum, Karlskrona. Obs. Föredraget hålls på engelska.

Plats: Marinmuseum, Karlskrona

10/3 Anne Tove Austbø, Museum Stavanger/Stavanger Maritime Museum: Alle mann på dekk

Nye perspektiver på fotografiske mannskapsportretter ca. 1870-1940 og på maritime museers fotosamlinger.

Plats: Vasamuseet, Stockholm.

17/3 Jim Hansson & Patrik Höglund, SMTM: Äpplet - Vasas systerskepp.

Preliminära resultat från de inledande undersökningarna.

Plats: Vasamuseet, Stockholm.

24/3 Catherine Susan Beck, Köpenhamns universitet: "Mad Sailors and Melancholy Matroser"

"Understanding mental disturbance in the 18th-century British and Danish-Norwegian Navies". Obs! Föredraget hålls på engelska.

Plats: Marinmuseum, Karlskrona.

14/4 Daisy Turnbull, Högskolan i Halmstad/University of Portsmouth: "Shipwreck Shores"

"Wrecking and coastal cultures of Britain and Sweden (1700-1850)". Obs! Föredraget hålls på engelska.

Plats: Vasamuseet, Stockholm

26/5 Carl Olof Cederlund, Hallstavik: Om dykeriets historia.

Från Leonardo da Vinci till Anton Ludvig Fahnenhjelm.

Plats: Vasamuseet, Stockholm