Ny bok om Skandinaviens medeltida historia

För bara några dagar sedan kom boken "Scandinavia in the Middle Ages 900–1550. Between Two Oceans" av Kirsi Salonen och Kurt Villads Jensen ut på Routledge. Kurt Villads Jensen är professor i medeltidshistoria vid historiska institutionen på SU och föreståndare för Centrum för Medeltidsstudier. För att markera publikationen berättade han lite mer om boken för oss.

Kurt beskriver att den nya boken behandlar Skandinavien som en del av Europa, men med en självständig kultur, ekonomi och naturresurser i en avgörande och dynamisk period då flera viktiga institutioner skapades, då Skandinavien blev Skandinavien och då de skandinaviska kungarikena samlades.

– Boken försöker att ge en helhetsbild av både politik, religion, ekonomi och kultur i bred bemärkelse och att behandla några viktiga historiografiska diskussioner berättar Kurt. – Den täcker allt från Grönland till Finland, Sapmi till Slesvig-Holstein, hela Skandinavien omkring Östersjön och Nordatlanten - de två oceaner som var helt avgörande för transport och kulturförbindelser och ekonomi.

Boken tillkom som lite av en slump, de båda författarna pratade med förlaget Routledge om vilka böcker de tyckte fattades för undervisning och forskning om medeltiden. ”En samlad översikt på engelska om skandinavisk medeltid” svarade de.

– Det finns en massa artiklar och antologier på engelska om skandinavisk medeltid, men ingen samlad framställning med undantag för en av Sverre Bagge från 2014, som är riktigt bra, men relativt kort berättar Kurt. – Så det blev förslaget till Routledge fortsätter han. Strax därefter mejlade förlaget och frågade om de inte kunde tänka sig att skriva boken.

Det har inte varit helt okomplicerat att ge en komplett översikt av Skandinavien under medeltiden. Kurt berättar att det krävdes svåra val om vad som skulle tas med och vad som skulle utelämnas, dessutom påverkades detta av den relativa breda publiken de hoppas ska läsa boken.

–Hela tiden tänkte vi på att en studerande i Amerika förmodligen inte vet något om Skandinavien. Men också att en svensk studerande inte vet något om Danmark, så det skulle skrivas på ett helt annat sätt än om man skriver på svenska för svenska studenter säger han.

– Vi ville också få en balans mellan fakta, forskning och funderingar - alltså hur mycket fakta, hur mycket exempel från källor och forskningsdiskussioner, hur mycket funderingar om möjliga sammanhang och orsaker. Balansen mellan strukturhistoria och anekdotisk argumentation (eller narrativ historia eller mikrohistoria). När blir en förklarande parallellism en anakronism – kan vi prata om fossilt bränsle, förnybar energi, kapitalism, på medeltiden?

Något som Kurt lyfter fram som extra krävande i skrivprocessen är att inte förlora sig i källmaterialet.

– Något av det svåra för mig var att inte tappa bort mig själv i källorna. När jag börjar skriva om något brukar jag gräva fram källorna igen, och en källa leder till en annan. Det är väldigt spännande, men faran är att det aldrig tar slut. Då är det nödvändigt att säga stopp och gå vidare till nästa ämne.

Ett definitivt slut har satts för skrivprocessen nu när boken är publicerad. Författarna hoppas att den ska läsas av universitetsstudenter på kandidat och masternivå men även nå en bredare publik.

– Till en början tänkte vi kanske på amerikanska universitet, då några kollegor från historiska institutioner och skandinaviska studier genom åren faktiskt bett om en sådan överblick. Men den skulle gärna kunna användes på alla universitet i hela världen, också i Skandinavien.

Kurt vill också lyfta fram de kollegor som bidragit till arbetet.

– Vi har haft tre goda kollegor i Sverige, Danmark och Norge som läst igenom manuskriptet, svarat på frågor och gett kritik. Det var en enorm hjälp, berättar Kurt.

Läs mer om boken på Routledges hemsida: https://www.routledge.com/9780367558697