Pedagogiska ambassadörsprojektet

Tanken är att bygga pedagogisk kompetens genom att fokusera på de olika pedagogiska miljöer som universitetslärare verkar inom.

Pedagogisk ambassadör 

  • Leder ett pedagogiskt utvecklingsprojekt vid den egna institutionen.
  • Projektet delfinansieras av CeUL under ett år.
  • Stödjer kollegor praktiskt genom att bland annat leda pedagogiska diskussioner, initiera och driva lärardagar.
 

Bli pedagogisk ambassadör år 2025!

Finns det frågor kring den pedagogiska verksamheten som ni återkommer till i lärarmöten och diskussioner? Då är det dags att undersöka dessa.

Ansök om position som pedagogisk ambassadör år 2025 — starta ett pedagogiskt utvecklingsprojekt. I år sker ansökan i samverkan med rektors kvalitetsmedel.

Utlysning av positioner som pedagogiska ambassadörer

 

Årets pedagogiska ambassadörsprojekt

Under 2024 finns pedagogiska ambassadörer vid Institutionen för data- och systemvetenskap, Institutionen för mediestudier, Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska samt Institutionen för ämnesdidaktik.

Pedagogiska ambassadörsprojekt 2024

 

År 2015 startade vi projektet med pedagogiska ambassadörer för att stimulera pedagogisk utveckling vid universitetets institutioner.

Pedagogiska ambassadörer bygger pedagogisk kompetens direkt i sin undervisningsmiljö

En ökande mängd forskning visar på sambandet mellan hög utbildningskvalitet och en lokal aktiv, kritiskt utvecklande diskussion kring utbildningsfrågor i lärarnas vardag. Med hjälp av samarbetspartners, så kallade pedagogiska ambassadörer, personer som under en period arbetar med pedagogisk utveckling i den egna institutionsmiljön på uppdrag av CeUL, kan en sådan diskussion underlättas, stimuleras och utvecklas.

Leder utvecklingsprojekt vid egna institutionen

Projektet går ut på att CeUL delfinansierar en institution med 20-25 procent för en pedagogiska ambassadör under ett år. Varje pedagogisk ambassadör ska leda ett pedagogiskt utvecklingsprojekt inom den egna verksamheten, som syftar till att stimulera den pedagogiska infrastrukturen vid institutionen. Detta projekt ska vara förankrat hos institutionsledningen och gärna vara kopplat till andra pedagogiska utvecklingsprojekt vid institutionen. Den pedagogiska ambassadören kommer vidare att verka för att stödja kollegor, leda pedagogiska diskussioner till exempel i seminarieform, initiera och driva lärardagar i relation till frågor som är relevanta för lärarkollegiet vid den egna institutionen. En första aktivitet innebär att göra en behovsanalys och därefter formulera en projektplan med tydliga mål för vad man hoppas uppnå. Projektplanen diskuteras med CeUL:s föreståndare och ytterligare en pedagogisk utvecklare, som utses till mentor för den specifika pedagogiska ambassadören. Alla pedagogiska ambassadörer kommer att träffas regelbundet för att stödja och inspirera varandra inom ramen för en seminarieserie.

 

Projektet med pedagogiska ambassadörer vid Stockholms universitet finns utforskat och beskrivet i en forskningsartikel publicerad i tidskriften Högre utbildning. Undersökningen bygger på en webbenkät med 17 pedagogiska ambassadörer under åren 2015–2018:

Laksov, K. B. (2020). The Pedagogical Ambassadorship Programme as an approach to academic development. Högre utbildning, 10(2), 16-20.

Keywords: Educational development, educational culture, pedagogical ambassador, scholarship of teaching and learning

 

Tidigare projekt

Pedagogiska ambassadörsprojekt 2023

Pedagogiska ambassadörsprojekt 2022

Pedagogiska ambassadörsprojekt 2021

Pedagogiska ambassadörsprojekt 2020

Pedagogiska ambassadörsprojekt 2019

Pedagogiska ambassadörsprojekt 2018

Pedagogiska ambassadörsprojekt 2017

Pedagogiska ambassadörsprojekt 2016

Pedagogiska ambassadörsprojekt 2015

 

 

Här redovisas pedagogiska ambassadörsprojekt som bedrivits vid Stockholms universitets olika institutioner. Ett pedagogiskt ambassdörsprojekt löper vanligtvis under ett år. Rapporterna om de pedagogiska ambassdörsprojekten publiceras på webben varteftersom de blir klara.

2020

Fungerande lärarlag i syfte att skapa stimulerande lärandemiljöer. Författare: Katrin Lainpelto, Juridiska institutionen

Stärkt forskningsförankring i studentuppsatser. Författare: David Cardell, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Teori- och metodanvändning i uppsatser: kvalitetsförbättring inom självständigt arbete. Författare: Maria Wendt, Statsvetenskapliga institutionen
2019

Vidareutveckling av kurserna i självständigt arbete – VAKSA. Författare: Ylva Falk och Katarina Rejman, Institutionen för språkdidaktik

2018

Kollegial återkoppling. Författare: Gunnel Jacobsson, Psykologiska institutionen

Seminariet som undervisningsform. Författare: Robert Ohlsson, Institutionen för pedagogik och didaktik

Hur kan man lära studenter att undvika plagiering? Författare: Christophe Premat, Romanska och klassiska institutionen

Akademisk skrivkompetens hos tyskstudenter på grundnivå Författare: Christine Becker vid Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska

Forskningsanknytning och utbildningskvalitet Författare: Kristina Widestedt vid Institutionen för mediestudier

Rapporter på ingång:

Samuel Flores vid Department of Biochemistry and Biophysics

Emma Wikberg vid Fysikum
2017

Constructive alignment i examinering. Pedamb-rapport 2017:7

Författare: Andrea Sundstrand, Juridiska institutionen

 

Mer skärmtid för lärarna. Pedamb-rapport 2017:6

Författare: Hugues Engel, Romanska och klassiska institutionen

 

Mobilt lärande som pedagogisk resurs i campusförlagd lärarutbildning. Pedamb-rapport 2017:5

Författare: Tore Nilsson, Institutionen för språkdidaktik

 

Det variationsrika och vetenskapliga seminariet. Pedamb-rapport 2017:4

Författare: Lena Roxell, Kriminologiska institutionen

 

Generiska kompetenser i fysikutbildningen. Pedamb-rapport 2017:3

Författare: Emma Wikberg, Fysikum

 

Ämnesanpassade undervisningsformer för möten med konst. Pedamb-rapport 2017:2

Författare: Anna Bortolozzi och Magdalena Holdar, Institutionen för kultur och estetik

 

Att dokumentera och utveckla pedagogiskt motiverad IKT-användning. Pedamb-rapport 2017:1

Författare: Ola Knutsson, Institutionen för data- och systemvetenskap
 

 
2016

Kvalitetsutveckling av grundutbildningen vid Historiska institutionen. Pedamb-rapport 2016:8

Huvudförfattare: Paul Sjöblom med bidrag från: Magnus Linnarsson, Margaretha Nordquist & Mattias Tydén, Historiska institutionen

 

Generiska färdigheter. Pedamb-rapport 2016:7

Författare: Johan Berg, Kulturgeografiska institutionen

 

Pedagogiska seminarier — intern kompetensutveckling för en fördjupad diskussion bland institutionens lärare. Pedamb-rapport 2016:6

Författare: Natasha Ringblom, Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska

 

Kollegialt utbyte och samarbete kring pedagogiska frågor. Pedamb-rapport 2016:5

Författare: Emma Wikberg, Fysikum

 

Om progression vid kandidatprogrammet i arkeologi. Pedamb-rapport 2016:4

Författare: Sven Isaksson, Institutionen för arkeologi och antikens kultur

 

Pedagogiken i juridiken

Författare: Andrea Sundstrand, Juridiska institutionen

 

Förändringskompetens och villkor för pedagogisk utveckling

Författare: Patrik Hernwall, Institutionen för data- och systemvetenskap

 

Projektet ALTAN (ALternativ Till Aktiv Närvaro) - observationer och reflektioner kring examination på grundnivå i Romanska språk vid Stockholms universitet

Författare: Hans Färnlöf, Romanska och klassiska institutionen
 
2015

 

Stöd till i akademiskt läsande och skrivande

Författare: Jeanna Wennerberg

 

Examinationsformer i språk. Pedamb-rapport 2015:2

Författare: Christine Ericsdotter, Birgitta Fröjdendahl, Joakim Sigvardson

 

 

Kontakt

Vill du veta mera om projektet och/eller kanske också bli pedagogisk ambassadör?
Välkommen kontakta CeUL-kansliet. E-post: CeUL@su.se

På denna sida