Undervisning och karriär

Ett sätt att förbättra undervisningen vid Stockholms universitet är att stödja dig som undervisar i att vara en reflekterande praktiker under hela din karriär.

Ett akademiskt lärarskap (eng. Scholarship of Teaching and Learning, SoTL) är ett vetenskapligt förhållningssätt till undervisning som förutom skicklighet i undervisning och handledning även innefattar pedagogisk reflektion och delning av slutsatser.

 

Åtta dimensioner av akademiskt lärarskap

Vad är akademiskt lärarskap? Under ett antal workshoppar med erfarna lärare och pedagogiska kontaktpersoner vid Stockholms universitetet har åtta dimensioner av lärarskap i akademin prövats och diskuterats. Resultatet presenteras i form av en kub. Kuben är en inspiration och påminnelse om det akademiska lärarskapets möjligheter och utveckling.

Möjligheter för alla att utvecklas i sin roll som lärare i akademin

 

Publicera texter, digitala produkter eller designmönster

Dela dina erfarenheter och kunskaper med kollegor — var med och underlätta pedagogisk utveckling.

Som del av Utforskande lärarskap (se punkt 8 i kuben) uppmuntrar vi dig att dela med dig av erfarenheter och lärdomar, och också förankra din pedagogiska verksamhet i högskolepedagogisk och ämnesdidaktisk forskning. Ett sätt att göra det är att du publicerar dina texter, digitala lärresurser eller designmönster i vår öppna portal i repositoriet Figshare.

Så delar du med dig av dina kunskaper och digitala pedagogiska resurser

Läs om Öppen utbildning ─ Open Education och universitetets öppna portal Figshare

Öppna lärresurser nästa steg för svenska lärosäten

Öppen utbildning (eng. Open Education) innefattar många dimensioner. En sådan aspekt är att som lärare tillgängliggöra sina resurser från undervisningen öppet och digitalt så att andra lärare kan ta del av till exempel det undervisningsmaterial som du har utvecklat eller läsa om ett pedagogiskt utvecklingsprojekt som du har genomfört.

 

Rapporter om undervisning och lärande i högre utbildning

Ta del av kollegors erfarenheter

Många universitetslärare vid SU har skrivit rapporter där de berättar om sina pedagogiska utvecklingsprojekt. Om du eller din institution står inför en utmaning inom undervisning och lärande, är vårt tips att du/ni tar del av tidigare erfarenheter innan du/ni drar igång ett nytt utvecklingsprojekt.

Här är vår rapportserie om undervisning och lärande i högre utbildning

 

Pedagogisk portfölj

Att fundera på hur du ska presentera din undervisningserfarenhet och din undervisningspersonlighet på den akademiska arbetsmarknaden kan vara användbart inte bara som ett sätt att förbereda sig inför en anställningsintervju, utan också som ett sätt att klargöra för dig själv vilken sorts lärare du vill vara och vilka saker du värdesätter i en undervisningsmiljö — oavsett om du är på gång att söka en tjänst eller inte. Därför vill vi gärna uppmuntra dig att dokumentera och samla dina pedagogiska meriter i just en pedagogisk portfölj (eng. teaching portfolio). Vi hjälper dig med råd om hur du kan berätta om de saker du gör i din undervisning.

Öppen webbresurs hjälper dig skapa en digital pedagogisk portfölj

Vi har tagit fram en öppen webbresurs för dig som vill skapa, uppdatera eller vidareutveckla din digitala pedagogiska portfölj. Webbresursen är en så kallad öppen lärresurs (eng. Open Educational Resource) och den finns på både svenska och engelska. Du kan börja när du vill och arbeta i egen takt.

Så dokumenterar du din undervisningserfarenhet

 

Årets lärare — ett pris för riktigt bra undervisning

Illustration: SaraMara

Varje år belönar universitetet en eller flera personer med utmärkelsen Årets lärare. Genom priset vill universitetet uppmärksamma goda pedagogiska insatser och deras betydelse för studenters lärande.

Stockholms universitets pedagogiska pris

På denna sida