Åtta dimensioner av akademiskt lärarskap
Ett resonemang som kan fungera som utgångspunkt för vidare reflektion och utveckling av ditt akademiska lärarskap.

Vad är akademiskt lärarskap? Under ett antal workshoppar med erfarna lärare och pedagogiska kontaktpersoner vid Stockholms universitetet har åtta dimensioner av lärarskap i akademin prövats och diskuterats. Resultatet presenteras i form av en kub. Kuben är en inspiration och påminnelse om det akademiska lärarskapets möjligheter och utveckling.
Akademiskt lärarskap bygger på tre nivåer

De åtta dimensionerna
1. Ämnesexpert och guide
Du omsätter ämneskunskaper i undervisningspraktik genom att till exempel:

- Anpassa undervisningen till rätt nivå
- Ta reda på vad studenter tycker är svårt
- Ge studenter stöd och tillgång till lärresurser
2. Förebild och mentor
Du antar ett professionellt förhållningssätt till undervisning genom att till exempel:

- Vara en förebild för kollegor och studenter
- Vara förberedd och tydlig
- Kommunicera syfte och mål
- Arbeta medvetet med värderingar, beteende och etik
3. Studentcentrerad
Du sätter studenters perspektiv och behov i centrum genom att till exempel:

- Bygga vidare på studenters intressen
- Skapa ett inkluderande, öppet och tryggt klimat
- Aktivera studenterna att bearbeta innehållet
4. Examinator
Du antar ett professionellt förhållningssätt till examination och utvärdering genom att till exempel:

- Synliggöra studenters progression i återkoppling
- Bedöma studenters lärande i relation till lärandemålen
- Ge studenter tillfälle att öva på färdigheter som examineras
5. Kursutvecklare
Du bidrar till att skapa och utveckla kurser genom att till exempel:

- Designa läraktiviteter och examination i relation till kursens lärandemål
- Kontinuerligt utvärdera och utveckla kurser och program
- Identifiera områden att utveckla i kurser och program
6. Reflekterande praktik
Du utvecklar systematiskt det egna lärarskapet genom att till exempel:

- Reflektera över sin roll som lärare
- Problematisera olika faktorer i undervisningens utfall
- Ha en tydlig plan för sin pedagogiska kompetensutveckling
7. Pedagogisk ledare
Du driver pedagogiskt förändringsarbete genom att till exempel:

- Ansvara för utbildningsverksamhet i kurser eller program
- Ta initiativ till och driva pedagogiskt utvecklingsarbete
- Utveckla den pedagogiska kulturen på institutionen
8. Utforskande lärarskap
Du bidrar till spridning och kollegial utveckling genom att till exempel:

- Systematiskt utforska den pedagogiska praktiken
- Dela med sig av pedagogiska erfarenheter
- Sprida och länka undervisning till pedagogisk forskning
Läs mer
Kontakt
Senast uppdaterad: 16 februari 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning