Aktuell forskning

Aktuell högskolepedagogisk forskning är nyhetsbrevet som på ett lättillgängligt sätt delar ny forskning om undervisning och lärande i högre utbildning.

Högskolepedagogisk forskning är viktig för samhället i stort och i synnerhet för oss alla som möts och verkar i högskolan — den hjälper oss skapa förutsättningar för lärande.

Vår ambition är att ny kunskap ska leda till nya insikter och inspiration för dig att ta med i din undervisning. 

Senaste nytt av Aktuell högskolepedagogisk forskning 

Redaktionen som består av universitetslärare vid fem olika institutioner väljer ut, sammanställer och publicerar kortare sammanfattningar av relevanta artiklar ur högskolepedagogiska och ämnesdidaktiska tidskrifter.

 

Prenumerera på Aktuell högskolepedagisk forskning

Vi skickar ut nyhetsbrevet sju gånger året under vår- och hösttermin. För att få vårt nästa utskick fyll i din e-postadress.

E-postadress

Du kan när som helst avsluta din prenumeration genom att klicka på länken ”avprenumerera” längst ner i nyhetsbrevet.

 

Tidigare nummer av nyhetsbrevet

2024

Aktuell högskolepedagogisk forskning nr 6_2024_Tema: Examination

Aktuell högskolepedagogisk forskning nr 5_2024

Aktuell högskolepedagogisk forskning nr 4_2024

Aktuell högskolepedagogisk forskning nr 3_2024

Aktuell högskolepedagogisk forskning nr 2_2024

Aktuell högskolepedagogisk forskning nr 1_2024

2023

Aktuell högskolepedagogisk forskning nr 7_2023

Aktuell högskolepedagogisk forskning nr 6_2023

Aktuell högskolepedagogisk forskning nr 5_2023_Tema: Kritiskt tänkande i högre utbildning

Aktuell högskolepedagogisk forskning nr 4_2023

Aktuell högskolepedagogisk forskning nr 3_2023

Aktuell högskolepedagogisk forskning nr 2_2023

Aktuell högskolepedagogisk forskning nr 1_2023

 

Aktuell högskolepedagogisk forskning har även getts ut under åren 2017—2022, samtliga artiklar finns i vårt digitala arkiv.

 

Kontakt

Kontakta gärna oss i redaktionen med frågor och idéer!

E-post: red.ceul@su.se

I redaktionen: John Airey, Institutionen för ämnesdidaktik, Kjerstin Andersson Bruck, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Klara Bolander Laksov, Centrum för universitetslärarutbildning, Mikael A Carlsson, Zoologiska institutionen, Annika Forslund, Centrum för universitetslärarutbildning, Annika Johansson, Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska, Maria Wendt, Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer.

På denna sida