Examinera och bedöma
Hur kan du tänka när du designar examination? Och hur kan du motverka plagiering genom att hjälpa dina studenter att göra rätt?
Pedagogeeks om digital examination och att motverka plagiering
Genom examinationen får du som lärare ett kvitto på om kursens läraktiviteter har varit tillräckliga för att kunna uppnå kursens mål. En examination kan genomföras på många olika sätt. Den kan vara skriftlig eller muntlig, analog eller digital, individuell eller i grupp och så vidare. Det vanligaste är att examinationen avslutar en kurs, men den kan även pågå kontinuerligt under kursens gång för att fortlöpande ge studenterna formativ återkoppling. Här hittar du inspiration som hjälper dig att utveckla dina examinationer.
Talar du "examinationsspråket"?
Liten ordbok över begrepp som kan dyka upp i samtal eller texter om examination och bedömning. Den är också en god hjälp när du arbetar i examinationssystemet Inspera.
Digital examination
Stockholms universitet erbjuder sina lärare flera olika digitala verktyg för att examinera sina studenter. I den här resursen hittar du information som kan stötta och inspirera dig i arbetet med att utveckla dina digitala examinatoner.
Använd digitala verktyg för examination
Introduktion till Inspera — obligatorisk självstudiekurs
Nya funktioner i Inspera och förbättringar i självstudiekursen
Mer om Inspera (plattform för digital tentamen) på medarbetarwebben
Alternativa examinationsformer eller hemtenta?
Funderar du över alternativa examinationsformer till hemtentan? Eller vill du helt enkelt göra examinationen mer till ett lärtillfälle för dina studenter?
Ta då en titt på dessa förslag och exempel från SU:s team av examinationsexperter
Guide om examination online
Att examinera på distans innebär särskilda förhållanden och saker att ha i åtanke. Sveriges Lantbruksuniversitet har tagit fram en detaljerad guide om vad du behöver tänka på före, under och efter du går över till online examination. Här finns länk till guiden och kortversion med Stockholms universitetsperspektiv. Fokus är på generella råd, skriftlig hemtentamen och muntlig examination.
Kontinuerlig bedömning
Genom att ge dina studenter kontinuerlig feedback vid flera tillfällen under kursens gång synliggör du deras lärande, så att de kan identifiera sina styrkor och svagheter och därmed fokusera på de områden som de behöver utveckla. Kontinuerlig bedömning är också värdefullt ur ett lärarperspektiv, eftersom läraren enkelt kan följa studenternas lärande och kunskapsutveckling vilket är en viktig förutsättning för effektiv kursutveckling.
Introduktion till att arbeta med kontinuerlig bedömning
Se filmen, antingen individuellt eller tillsammans med kollegor, och reflektera sedan över diskussionsfrågorna tillsammans. Om ni vill fördjupa er ytterligare hittar ni lästips längst ner på sidan.
Studiefilm om kontinuerlig bedömning, diskussionfrågor och tips på fördjupning
Examinationspodden
En podd om examinationsformer i högre utbildning. Aktuella ämnen och frågor om fördelar och risker med olika examinationsformer. Scolla ner i listan med poddar från Luleå tekniska universitet — här hittar du fem poddavsnitt om examination.
Motverka plagiering
Plagiering sker så snabbt och enkelt i dessa dagar med ”klipp och klistra”, många deadlines och pressen att producera ett utmärkt arbete. Därför behöver universitetslärare strategier för att hjälpa studenter att lära sig att inte plagiera. Att motverka plagiering bidrar till att stödja och upprätthålla värdet av akademisk integritet och hederlighet. Resurser som handbok för att motverka plagiering, en självstudiemodul om akademisk integritet för studenter samt tidigare forskning hjälper dig att undervisa på ett sätt som motverkar plagiering.
Undervisning som motverkar plagiering
Kontakt
Projektet Examinationslyftet vid SU
Vi arbetar i digitala examinationsteamet:
Eva Edman Stålbrandt, projektledare, Institutionen för pedagogik och didaktik
Christine Storr, Juridiska institutionen
Eva Svärdemo Åberg, Institutionen för pedagogik och didaktik
Ola Palm, Institutionen för ämnesdidaktik
Senast uppdaterad: 10 januari 2025
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning