Seminariet som undervisningsform

Workshop

Datum: torsdag 11 april 2024

Tid: 09.00 – 12.00

Plats: Frescati backe, Stallet. Rum 720

Vilka mål för studenternas lärande är lämpliga i samband med seminarieundervisning? Hur kan du lägga upp, organisera och leda seminarier så att både du och dina studenter får ut vad ni förväntar er?

Du har undervisningserfarenhet och vill nu utveckla dina seminarier i din undervisning.

Välkommen till en kompetensutvecklande workshop om utveckling av undervisning för dig som undervisar vid universitetet.

 

Om workshoppen

Workshoppen klargör vilka kompetenser som seminariet som undervisningsform passar särskilt bra för att utveckla, såväl i relation till akademiska lärandemål som ifråga om så kallade generella kompetenser efterfrågade i högskoleförordningen. Vi sätter fokus på hur du som seminarieledare kan organisera och leda för att stödja studenternas lärande. Workshoppen avslutas med exempel på ett flertal olika seminarieformer som du får tillfälle att ta ställning till i relation till din egen undervisningspraktik.

Workshopledare är Lotta Jons, universitetspedagogisk utvecklare, Institutionen för ämnesdidaktik. Workshoppen ges på svenska.

Referenslitteratur     

Jons, Lotta (2015). Råd för lyckade seminarier. I: Jons, Lotta (red). Seminariet i högre utbildning. Erfareneheter och reflektioner. Studentlitteratur.

Anmälan

Workshoppen vänder sig till all undervisande personal och pedagogiskt ansvariga, oavsett ämnestillhörighet, vid Stockholms universitet. Deltagande är kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat varför vi tillämpar först till kvarn.

Anmäl dig här

Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) som har i uppdrag att verka för och stödja utveckling av undervisning vid universitetet.

Här utvecklar du ditt akademiska lärarskap inom område område 5. Kursutvecklare. Du får i workshoppen kunskaper och redskap för att skapa och utveckla kurser och undervisningsformer

Läs mer om det akademiska lärarskapets åtta dimensioner