Guide om etiska utmaningar i samband med utveckling av undervisning

Nu finns en nyskriven guide med råd till universitetslärare som på ett mer systematiskt sätt vill undersöka och utveckla sin undervisning.

Guiden handlar om etiska aspekter när lärare undersöker och använder eller samlar data från sina studenter för att utveckla undervisningen. Den innehåller lite kortfattad information om relevanta delar av forskningsetik och är sedan uppbyggd utifrån frågor och svar.

Porträttbild av Veronica Flodin och Maria Weurlander
Veronica Flodin och Maria Weurlander. Foto: CeUL och Sören Andersson

— Vi resonerar kring vad som kan vara etiskt problematiskt och ger rekommendationer om hur man kan göra. Vi har under arbetet haft dialog med både SU:s jurister och personer från etikstödet, berättar författarna Maria Weurlander, Institutionen för pedagogik och didaktik och Veronica Flodin, Institutionen för ämnesdidaktik.

Vi vill att läsare ska få både en ökad medvetenhet om etiska utmaningar när det gäller pedagogisk utveckling men också stöd i att hantera dom.

Guiden vänder sig till universitetslärare som vill genomföra kursutveckling eller pedagogiska projekt och i samband med det samla och analysera data från sina studenter.

— Vi vänder oss i första hand till lärare på SU, men förhoppningsvis kan också lärare vid andra lärosäten få stöd av guiden. Vi tror också att pedagogiska utvecklare och personer som stöttar lärares pedagogiska utvecklingsprojekt kan få nytta av guiden, säger Weurlander.

Bakgrunden till etikguiden är att Centrum för universitetslärarutbildning såg att det fanns ett behov av att ta fram ett stöd när det gäller etiska frågor för universitetslärare som undersöker sin undervisning.

—  Forskningsetiska riktlinjer finns ju, men de behöver sättas i sammanhanget att det är läraren som undersöker sin egen undervisning och inte en forskare som kommer utifrån. Det finns särskilda etiska utmaningar när man undersöker sin egen undervisning. Så vi fick uppdraget att fördjupa oss i frågan och skriva just en guide om etiska utmaningar som vänder sig till universitetslärare, berättar Weurlander och Flodin.

Guiden håller som bäst på att översättas och kommer inom kort att också publiceras på engelska.

Guiden hittar du i repositoriet Figshare:

Att undersöka och utveckla den egna undervisningen på ett etiskt medvetet sätt: En guide för universitetslärare

Maria Weurlander och Veronica Flodin är båda är forskare inom undervisning och lärande i högre utbildning och har lång erfarenhet av forskning, högskolepedagogiska frågor, pedagogisk utveckling samt av etiska frågor och etikprövning i samband med pedagogisk forskning.