AI och undervisning

Hur ska vi nu anpassa vår undervisning till de utmaningar och möjligheter den nya AI-tekniken innebär?

 

Öppna Chattbotar på allas läppar och dessutom som oro i många universitetslärares tankar. Har den initiala ängsligheten lagt sig? Hög tid då att fylla på med det högskolepedagogiska perspektivet.

Hur kan du som lärare se på och använda öppen tillgång till AI i din undervisning och som ett stöd för dina studenters lärande? AI i utbildning är egentligen inte nytt men i och med lanseringen av OpenAI:s ChatGPT var det i början fler röster i debatten som uttryckte farhågor och problem än de som kunde se möjligheter med denna teknik. I ljuset av den debatten har Eva Svärdemo Åberg, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik samt verksam vid Centrum för universitetslärarutbildning en mer sansad inställning till AI.

— Nu tycker jag att den initiala ängsligheten har lagt sig och att vi istället börjar uppmärksamma konstruktiva idéer för hur vi kan förändra våra synsätt och möta teknikens möjligheter i utbildningen trots att det finns en hel del utmaningar och obesvarade frågor, säger Svärdemo Åberg.

Svärdemo Åberg menar att så länge som chattboten är gratis kan den ses som en likvärdigt tillgänglig "lärkamrat" eller ”co-creator” som både lärare och studenter kan använda och gå i dialog med. Det kan både handla om att försöka underlätta administrativt arbete och att utveckla våra tankar och texter. I dag behöver lärare bättre förstå hur olika AI-baserade system (adaptiva system och learning analytics) kan användas i utbildningen, som till exempel hur de kan tillämpas i olika läraktiviteter och vid bedömning och examination.

— Vi behöver också bättre förstå vilka användningsmöjligheter som finns inom olika ämnen och vilka möjligheter och utmaningar som kan komma i fråga. Det handlar om att få ett grundläggande perspektiv på vad AI är och inte är och hur den kan fungerar i olika utbildningssammanhang, säger Svärdemo Åberg.

Hon anser att lärare också behöver få möjlighet att problematisera sina synsätt och praktiker avseende fenomen som kunskap, lärande och bedömning i relation till AI, och där till att också diskutera etiska frågor om säkerhet, likvärdighet, hederlighet och vad som i framtiden kan utgöra autonoma och giltiga kunskapsbidrag.

— Vi lärare skulle kunna använda olika AI-system eller verktyg för att utmana våra studenters högre kognitiva förmågor, som till exempel att utveckla deras kritiska tänkande och vetenskapliga förhållningssätt, säger Svärdemo Åberg och hänvisar till högskoleförordningen. Där det står att studenter under sin utbildning ska kunna “visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över …. relevanta forskningsresultat.” (Högskoleförordningen (1993:100) och då behöver lärare skapa förutsättningar för det genom att erbjuda varierade undervisningsformer och resurser. Hon föreslår att i till exempel uppsatshandledning, när studenter ska lära sig genomföra systematiska informationssökningar i olika forskningsdatabaser, kan lärare låta studenterna använda AI-sökverktyg som till exempel Kennoius.

— Genom att vi kan formulera läraktiviteter med stöd av AI i handledningen, kan studenter utveckla digital kompetens och kritiskt förhållningssätt genom att värdera den information som systemen genererar, säger Svärdemo Åberg. Hon menar att på så sätt kan lärare dra nytta av AI i sin undervisning för att problematisera verktygens användningsmöjligheter och att utveckla studenternas vetenskapliga och professionella omdöme. Lärare skulle också kunna uppmuntras att göra praktiknära studier i syfte att bättre förstå och utveckla kompetens inom området.

Tips! Stockholms universitetsbibliotek om AI-sökverktyget Keenious

 
Ulf Olsson är biträdande föreståndare vid Centrum för universitetslärarutbildning samt docent vid Institutionen för data- och systemvetenskap.

Olsson säger att visst handlar många diskussioner om hur AI kan användas som stöd för lärande och effektiviseringar i arbetslivet, och om hemtentans död förstås. Men han tycker också att det är viktigt att fundera över hur AI kan spela en roll för lärare i sin yrkesutövning. Kan lärare till exempel få hjälp att använda nya perspektiv, identifiera och analysera studenters missuppfattningar och ge ett stöd i bedömningsarbete?

— Låt Emergancy remote learning inspirera! säger Olsson och hänvisar till situationen då online-ovana lärare och studenter tvingades fortsätta utbildningen online när campus stängde i pandemitider. Olsson menar att det finns många exempel där lärare och studenter då tog ansvar och hjälptes åt med utmaningarna.

— Använd befintliga AI-verktyg för att undersöka hur mycket de kan bidra med och på vilket sätt de kan användas. Analysera gemensamt strukturella felaktigheter, styrkor och svagheter i verktygen för att stärka omdömet och det kritiska tänkandet, säger Olsson.

Olsson menar att AI-debatten i samband med examinationer främst har handlat om hemtentor och att det redan alltid har varit svårt att veta vem som har skrivit en inlämning. Det kan ha varit en tillräcklig bearbetning av en befintlig text som inte fastnar i en textmatchningskoll. Det kan ha varit kompisar, syskon eller annan person som ställt upp eller kanske till och med ett köpt arbete via internet. Därför menar Olsson att AI egentlingen inte förändrar kravet på examinationer, utan att lärare fortfarande behöver verifiera att studenten ”kan” det som hen lämnat in. För att göra en mer avancerad analys och inlämning krävs fortfarande en motiverad student och han tror att kravet på välgrundade inlämningar troligen kommer att öka.

Olssons utgångpunkt är att de nya verktygen kan ses som stödjande i studenternas lärprocesser. Han lyfter att vi faktiskt sedan länge nu använder oss av verktyg som ordbehandling, stavningskontroller, grammatik-kontroll (till exempel Grammarly) och sökmotorer på internet och databaser och att vi ser dem som självklara att använda. Lärare kräver till och med att studenterna ska använda dem innan de lämnar ifrån sig en text. Även Olsson uppmuntrar till att studenter kan använda AI som en personlig studdybuddy som kan hjälpa till att samla information och formulera text, inspirera och jämföra innehåll. I en förlängning skulle en studybuddy kunna samarbeta med andra studybuddies för att underlätta grupparbete, jämföra arbeten och stödja samarbete.

— AI kan bli ett stöd för lärande och det självreglerade lärandet men kräver samtidigt en förståelse hos studenterna för vad AI-stödet innebär, vilken personlig information som delas och framförallt fortsatt vara ifrågasättande och kritisk till olika påståenden och information oberoende av om de levereras av AI eller i annan form, säger Olsson.

Läs mer

Digitaliseringen av skolväsendet är inte valbar! – TIMDA

Text från 5 april 2023

 
Illustration av robot
Illustration: Pixabay

Med fokus på att arbeta med text är här några tips på hur du kan använda artificiell intelligens som till exempel ChatGPT i din undervisning.

Artificiell intelligens (AI) är allt mer närvarande i vår vardag och påverkar också våra utbildningar. Trots många utmaningar med AI i utbildningen, finns det även fördelar. Här är tre tips på hur du kan använda generativ AI som till exempel ChatGPT i din undervisning.

Det finns flera tillgängliga AI som kan assistera dig i ditt textarbete, men i följande exempel utgår vi från den nu mest kända – ChatGPT.

Du behöver känna till följande innan du använder AI i ditt textarbete:

  • Vi använder order ”prompt” när vi skriver ett kommando till AI:n (till exempel "svara på följande fråga").
  • Var försiktig med vilka texter du klistrar in i AI-verktyget. Det är ännu okänt hur företagen som äger de olika verktygen använder data från sina användare, men högst sannolikt sparas all aktivitet i verktygen.
  • Oftast går det att skriva prompt på svenska, men vår upplevelse är att det ibland fungerar bättre på engelska.
  • Det är sällan ChatGPT gör allt rätt. Kom in i rutinen att inte acceptera det AI:n genererar rakt av. Slutresultatet blir oftast bättre om du ser den genererade texten som något du sen kan arbeta vidare med. Det kan även vara användbart att generera flera olika versioner av samma text och sen välja de bästa bitarna från olika versioner.
  • ChatGPT är en övertygande lögnare. Dubbelkolla alla de texter du tar från den innan du använder dem.

Korrekturläsning

Att vänta på att en kollega korrekturläser din text kan ta tid, men nu kan du faktiskt använda AI som en rätt bra ersättare medan du väntar. Du gör detta enkelt med prompt ”Proofread:” följt av den text du vill få korrekturläst. Men denna prompt kommer verktyget göra mindre justeringar i din text. Om du istället vill få korrekturläsning med mer omfattande tips kan du använda en prompt i stil med ”Proofread, improve clarity and flow:”. För att ytterligare utöka din prompt kan du exempelvis inkludera information om vilken typ av text det är du klistrar in, det kan ibland förbättra ChatGPT:s korrekturläsning, till exempel: ”Proofread this abstract, improve clarity and flow:”.

För att få ut så mycket som möjligt av korrekturläsningen i ChatGPT vill vi tipsa om att det finns olika gratis tillägg (eng. extension) till flera webbläsare som synliggör vilka ändringar ChatGPT gör i de inklistrade texterna. Ett sådant gratis tillägg är EditGPT.

Översätta texter

ChatGPT har en imponerande förmåga att översätta texter mellan olika språk. För språk med färre användare kan den ibland göra en del fel. För att översätta från ett språk till engelska kan du helt enkelt ge prompt ”Translate the following text to English:” och sen klistra in den text du vill få översatt.

Flersvarsfrågor

Det finns många anledningar att använda flervalsfrågor i sin undervisning, se till exempel artikeln: Agarwal, P. K., Nunes, L. D., & Blunt, J. R. (2021). Retrieval practice consistently benefits student learning: A systematic review of applied research in schools and classrooms. Educational Psychology Review, 33(4), 1409-1453. Att få ChatGPT att generera bra flersvalsfrågor kan dock vara knepigt. Här kommer några tips och en prompt som du kan justera för ditt ändamål.

Följande saker kan öka chansen att du får ett bra resultat:

  • Ge AI:n ett persona, så att den genererar text som en sådan person hade gjort (till exempel en universitetslärare).
  • Ha med en önskad struktur i din prompt. Beskriv alltså hur du vill att flervalsfrågan ska skrivas ut.
  • Du kommer få olika frågor varje gång även om du använder samma prompt och text, generera frågor tills du är nöjd.

Här följer ett förslag på hur en prompt kan se ut:

“I want you to act as a university educator. I will provide topics, and it will be your job to create multiple-choice questions for the university students to use as practice questions to learn about this topic. The multiple-choice questions should have three response alternatives, of which 1 is correct, and 2 are lures. You should also provide corrective feedback to each alternative. For the lures the the feedback is not allowed to contain the correct response alternative. The output should follow this format:

Question:
Alternative A (correct):
Alternative B (lure):
Alternative C (lure):

Feedback A (correct):
Feedback B (lure):
Feedback C (lure):

My first request is to do this for the following text:“

Därefter klistrar du in den text som du vill ha en flervalsfråga om.

För mer inspiration till fler användningsområden och konstruerade prompter välkommen att besöka Andreas Jemstedts Github.

Text: Andreas Jemstedt, 2 maj 2023

 

 

Göteborgs universitet bjussar på informativ film om AI-tekniken som producerar avancerade texter. Filmen handlar om AI-tjänsten ChatGPT, vad är det och vad kan den göra? Hur påverkar det oss inom högre utbildning?

Film: AI-genererade texter i högre utbildning del 1

Läs mer

Ten facts about ChatGPT

Digitaliseringen av skolväsendet är inte valbar! – TIMDA

 

 

 

I avsnittet om Artificiell Intelligens i Examinationspodden hör ni Peter Parnes, professor i distribuerade datorsystem. Vad kan AI innebära för möjligheter och risker vid bedömning och examination?

Examinationspodden
 

 

Kontakt

Frågor om AI

Välkommen kontakta Andreas Jemstedt. E-post: IKTpedagogik@su.se

På denna sida