AI och undervisning

Hur ska vi nu anpassa vår undervisning till de utmaningar och möjligheter den nya AI-tekniken innebär?

 

Tips! Film om AI-genererade texter i högre utbildning

Göteborgs universitet bjussar på informativ film om AI-tekniken som producerar avancerade texter. Filmen handlar om AI-tjänsten ChatGPT, vad är det och vad kan den göra? Hur påverkar det oss inom högre utbildning? Film: AI-genererade texter i högre utbildning del 1

 

 
Illustration av robot
Illustration: Pixabay

Med fokus på att arbeta med text är här några tips på hur du kan använda artificiell intelligens som till exempel ChatGPT i din undervisning.

Artificiell intelligens (AI) är allt mer närvarande i vår vardag och påverkar också våra utbildningar. Trots många utmaningar med AI i utbildningen, finns det även fördelar. Här är tre tips på hur du kan använda generativ AI som till exempel ChatGPT i din undervisning.

Det finns flera tillgängliga AI som kan assistera dig i ditt textarbete, men i följande exempel utgår vi från den nu mest kända – ChatGPT.

Du behöver känna till följande innan du använder AI i ditt textarbete:

  • Vi använder order ”prompt” när vi skriver ett kommando till AI:n (till exempel "svara på följande fråga").
  • Var försiktig med vilka texter du klistrar in i AI-verktyget. Det är ännu okänt hur företagen som äger de olika verktygen använder data från sina användare, men högst sannolikt sparas all aktivitet i verktygen.
  • Oftast går det att skriva prompt på svenska, men vår upplevelse är att det ibland fungerar bättre på engelska.
  • Det är sällan ChatGPT gör allt rätt. Kom in i rutinen att inte acceptera det AI:n genererar rakt av. Slutresultatet blir oftast bättre om du ser den genererade texten som något du sen kan arbeta vidare med. Det kan även vara användbart att generera flera olika versioner av samma text och sen välja de bästa bitarna från olika versioner.
  • ChatGPT är en övertygande lögnare. Dubbelkolla alla de texter du tar från den innan du använder dem.

Korrekturläsning

Att vänta på att en kollega korrekturläser din text kan ta tid, men nu kan du faktiskt använda AI som en rätt bra ersättare medan du väntar. Du gör detta enkelt med prompt ”Proofread:” följt av den text du vill få korrekturläst. Men denna prompt kommer verktyget göra mindre justeringar i din text. Om du istället vill få korrekturläsning med mer omfattande tips kan du använda en prompt i stil med ”Proofread, improve clarity and flow:”. För att ytterligare utöka din prompt kan du exempelvis inkludera information om vilken typ av text det är du klistrar in, det kan ibland förbättra ChatGPT:s korrekturläsning, till exempel: ”Proofread this abstract, improve clarity and flow:”.

För att få ut så mycket som möjligt av korrekturläsningen i ChatGPT vill vi tipsa om att det finns olika gratis tillägg (eng. extension) till flera webbläsare som synliggör vilka ändringar ChatGPT gör i de inklistrade texterna. Ett sådant gratis tillägg är EditGPT.

Översätta texter

ChatGPT har en imponerande förmåga att översätta texter mellan olika språk. För språk med färre användare kan den ibland göra en del fel. För att översätta från ett språk till engelska kan du helt enkelt ge prompt ”Translate the following text to English:” och sen klistra in den text du vill få översatt.

Flersvarsfrågor

Det finns många anledningar att använda flervalsfrågor i sin undervisning, se till exempel artikeln: Agarwal, P. K., Nunes, L. D., & Blunt, J. R. (2021). Retrieval practice consistently benefits student learning: A systematic review of applied research in schools and classrooms. Educational Psychology Review, 33(4), 1409-1453. Att få ChatGPT att generera bra flersvalsfrågor kan dock vara knepigt. Här kommer några tips och en prompt som du kan justera för ditt ändamål.

Följande saker kan öka chansen att du får ett bra resultat:

  • Ge AI:n ett persona, så att den genererar text som en sådan person hade gjort (till exempel en universitetslärare).
  • Ha med en önskad struktur i din prompt. Beskriv alltså hur du vill att flervalsfrågan ska skrivas ut.
  • Du kommer få olika frågor varje gång även om du använder samma prompt och text, generera frågor tills du är nöjd.

Här följer ett förslag på hur en prompt kan se ut:

“I want you to act as a university educator. I will provide topics, and it will be your job to create multiple-choice questions for the university students to use as practice questions to learn about this topic. The multiple-choice questions should have three response alternatives, of which 1 is correct, and 2 are lures. You should also provide corrective feedback to each alternative. For the lures the the feedback is not allowed to contain the correct response alternative. The output should follow this format:

Question:
Alternative A (correct):
Alternative B (lure):
Alternative C (lure):

Feedback A (correct):
Feedback B (lure):
Feedback C (lure):

My first request is to do this for the following text:“

Därefter klistrar du in den text som du vill ha en flervalsfråga om.

För mer inspiration till fler användningsområden och konstruerade prompter välkommen att besöka Andreas Jemstedts Github.

Text: Andreas Jemstedt, 2 maj 2023

 

 

I avsnittet om Artificiell Intelligens i Examinationspodden hör ni Peter Parnes, professor i distribuerade datorsystem. Vad kan AI innebära för möjligheter och risker vid bedömning och examination?

Examinationspodden
 

På denna sida