Hybridundervisning

Traditionell campusundervisning eller att undervisa helt på distans passar inte alla lärare, studenter eller utbildningar. Ett alternativ är hybridundervisning som innebär att studenter får ta del av sin utbildning både genom läraktiviteter som ges digitalt på distans och fysiskt på campus, asynkront vid olika tillfällen eller synkront med studenter både online och på campus vid samma tillfälle.

Hybridundervisning (eng. hybrid teaching) är en undervisningsform där vissa studenter deltar fysiskt på plats och andra digitalt på distans vid ett och samma undervisningstillfälle (synkront).

 

Många studier har visat att undervisning i hybrid form kan upplevas som väldigt komplex och stressande för lärare. Här har vi därför samlat allmänna forsknings- och erfarenhetsbaserade råd och tips som kan underlätta undervisningen för dig som vill prova på någon form av hybridundervisning.

1. Planera för onlineundervisning och omvandla till campusversion

Det är oftast enklare att planera sina hybridlektioner för de studenterna som befinner sig online och sedan omvandla läraktiviteterna till campusversioner, än tvärtom. Om du planerar för campusundervisning kan det dessutom vara lätt att glömma bort studenterna som är med på distans.

2. Publicera allt kursmaterial online i lärplattformen

För att skapa en likvärdig studiesituation för alla studenter oavsett var de befinner sig bör allt kursmaterial publiceras i lärplattformen innan varje kurstillfälle. Om du ändå delar ut kursmaterial till studenterna i klassrummet bör du samtidigt som det sker ge onlinestudenterna tydliga instruktioner om var de hittar kursmaterialet i lärplattformen. Tänk då även på att ge online-studenterna lite extra tid att leta upp och öppna kursmaterialet om du tänkt ha en gemensam genomgång av det.

3. Uppkopplade campusstudenter

För att underlätta kommunikation med distansstudenterna kan det vara bra om även studenterna i klassrummet kopplar upp sina digitala enheter mot aktuellt Zoom-rum. Det är dock viktigt att alla som deltar från klassrummet har sina mikrofoner avstängda och volymen neddragen för att undvika rundgång och eko. Glöm inte att informera studenterna om detta i god tid innan kurstillfället så att de vet att de kan ha med sig en digital enhet om de deltar på plats.

4. Headset för distansstudenterna

Det har visat sig vara stor skillnad på distansstudenternas ljudupplevelser på hybridlektioner beroende på om de använder head set eller inte. Uppmana därför de studenter som planerar att delta hemifrån att använda head set eller hörlurar för att få en så bra ljudupplevelse som möjligt.

5. Skapa Zoom-rum i god tid

För att skapa en så likvärdig situation som möjligt är det viktigt att studenterna får information om plats för kurstillfället samtidigt oavsett hur de kommer att delta. Skapa därför ett Zoom-rum samtidigt som du bokar sal till kurstilllfället och ange både länk samt rum i schemat.

6. Gå inte ur bild

Det är viktigt att de studenter som sitter hemma kan se dig i bild när du kommunicerar med studenterna. Gör därför en videokontroll innan lektionen börjar för att se hur långt du kan röra dig i klassrummet utan att gå ur bild. Ett bra tips är att placera ut något föremål eller sätta en bit tejp på golvet som markerar hur långt du kan röra dig i klassrummet.

7. Håll koll på mikrofonen

Om du använder en rumsupptagande mikrofon så är det viktigt att du hela tiden vänder dig i riktning mot den när du pratar, annars kommer ljudkvaliteten variera väldigt mycket för de studenter som deltar hemifrån. Det är lätt hänt att vända ryggen åt mikrofonen om man är van att gå omkring i klassrummet, så det kan vara bra att uppmana distansstudenterna att påminna dig som lärare om ljudet blir sämre. Det kan vara en bra idé att inleda lektionen med att göra en ljudkontroll med studenterna som deltar på distans så att alla hör bra och ta reda på ungefär hur långt från mikrofonen du kan gå innan ljudet blir dåligt. Det underlättar även om mikrofonen är portabel eller har lång sladd så att den kan flyttas runt i klassrummet när någon pratar.

8. Stort kameraomfång

Om du låter en extern kamera täcka av en så stor del av klassrummet som möjligt, så slipper du flytta kameran hela tiden om till exempel olika grupper ska redovisa något i klassrummet.

9. Fler kameror i klassrummet

Om det finns fler kameror i klassrummet så kan distansstudenterna själva välja vilken vy de vill se, vilket underlättar för läraren som slipper flytta på kameran för att anpassa vyn. Att addera en kamera till ett klassrum är enklare än man kan tro. Det fungerar till exempel bra med att logga in i Zoom-rummet med en telefon eller iPad som man döper till lämpligt namn i Zoom och placerar på lämpligt ställe i klassrummet.

10. Samma starttid oavsett var studenterna befinner sig

Att starta Zoom-rummet och klassrummet vid samma tid kan tyckas vara av mindre betydelse, men det är mycket som kan avhandlas innan en lektion startar. Det är viktigt att alla studenter får känna sig delaktiga och får samma information oavsett var de befinner sig. Det är även viktigt att inte stänga av klassrumsmikrofonen under eventuella pauser så att distansstudenterna kan följa även informella klassrumssamtal.

11. Introducera upplägget

Det är lätt att tro att dagens studenter har en hög teknisk kompetens, men det behöver inte betyda att de är bekanta med och kan hantera alla digitala system. Avsätt därför en stund i början av de första lektionerna och visa grundläggande funktioner i systemet samt berätta hur du vill att hybridlektionen ska gå till. Det kan handla om regler för hur du vill att distansstudenterna ska göra för att räcka upp handen eller hur frågor till lärare och kurskamrater ska kommuniceras.

12. Avstängda mikrofoner och påslagna kameror

Be distansstudenterna att stänga av sina mikrofoner och sätta på sina kameror. Eftersom allt ljud från Zoom går ut i högtalare i klassrummet är det viktigt att alla som deltar på distans stänger av sina mikrofoner och endast sätter på dem när de får ordet. Uppmana gärna distansstudenterna att ha sina kameror påslagna eftersom det ökar interaktionen om läraren och klassrumsstudenterna kan se dem.

13. Utse en moderator

Utse gärna en eller flera moderatorer bland studenterna i klassrummet som kan hålla koll på chatten och uppräckta händer i Zoom. Detta är en grundläggande faktor för att få distansstudenterna att känna samma värde som campusstudenterna. Det underlättar dessutom situationen för läraren som då kan koncentrera sig på att organisera och leda läraktiviteten.

14. Jobba på ljudet

Ljudet är den absolut viktigaste faktorn för att lyckas med hybridundervisning. Se därför till att klassrummet är så ljuddämpat det går så att alla hörs bra. Stäng fönster och dörrar och be alla studenter att stänga av sina mobiltelefon. Även om dessa ljud inte uppfattas som störande för våra öron i klassrummet kan mikrofonen att ta upp och förstärka dessa ljud.

15. Jobba på ljuset

Se till att det är bra ljus i klassrummet så att alla syns bra. Uppmana gärna även distansstudenterna att sitta i bra ljus så att det går att se ansiktsuttryck och reaktioner.

Text: Stefan Karlsson, IKT-pedagogiska teamet

 

Synkron hybridundervisning är en form av undervisning där studenterna erbjuds att delta vid ett och samma undervisningstillfälle antingen på plats i klassrummet eller via skärmar från sina digitala enheter. Det är en undervisningsform som skapar en stor flexibilitet och möter studenternas olika behov mycket väl, men som även skapar en mycket mer komplex undervisningssituation för läraren som behöver interagera och kommunicera med studenter både i klassrummet och online samtidigt.

När det gäller den synkrona hybridundervisningen så kan man se den ur två olika perspektiv beroende på ambitionsnivå, oplanerad synkron hybridundervisning och planerad synkron hybridundervisning.

Oplanerad synkron hybridundervisning

Den oplanerade synkrona hybridundervisningen innebär att ordinarie undervisning i första hand är planerad till campus, men att läraren erbjuder enstaka studenter att delta på distans eftersom de av olika skäl inte kan närvara i klassrummet. Denna form av synkron hybridundervisning ställer inte alls samma krav på läraren eftersom den kan den ses som en ”nödlösning” som gynnar både läraren och studenten. Studenten behöver inte lämna in komplettering för missad lektion eller vänta till uppsamlingslektion och läraren behöver inte planera extra kurstillfällen eller administrera och bedöma kompletteringsuppgifter. Den oplanerade lösningen kräver inte heller samma tekniska utrustning. Läraren behöver inte nödvändigtvis se distansstudenterna på storbild, utan kanske bara på sin egen dator. Det räcker då egentligen med en enkel kamera, en rumsupptagande mikrofon som tar upp ljud och bild från klassrummet och en högtalare så att deltagarna i klassrummet kan höra distansstudenterna. Enklast är att använda ett konferenssystem för videomöten där alla dessa funktioner finns samlade.

Här följer några konkreta exempel på hur synkron hybridundervisning skulle kunna genomföras utan några större förberedelser med till exempel ett portabelt konferenssystem.

Exempel 1, Föreläsning med lärare och ett begränsat antal deltagare på distans: Läraktiviteten är i första hand planerad till campus, men några studenter kan av olika skäl inte delta. Läraren använder då sin egen dator för att visa eventuell presentation genom att dela den i Zoom och samtidigt via projektor i klassrummet. Använd ett headset och stå vid din dator under hela föreläsningen, koppla in en extern rumsupptagande mikrofon och placera den i närheten av din dator så att du kan röra dig lite mer eller införskaffa en trådlös ”mygga” för att röra dig helt fritt. Det är dock viktigt att hela tiden vara uppmärksam på om ljudet är bra för deltagarna som deltar på distans, så det kan vara en god idé att starta lektionen med en ”soundcheck” så att du vet hur långt från mikrofonen du kan gå.

Det är också bra att redan i början av lektionen bestämma hur deltagarna ska göra om de har frågor. Ett sätt är att deltagarna som befinner sig i klassrummet räcker upp handen som vanligt och att de deltagare som befinner sig på distans använder chatten i Zoom för att ställa frågor. Det kan då vara en bra idé att utse en moderator bland studenterna som befinner sig på plats, som loggar in i Zoom på sin egen digitala enhet och håller koll på eventuella frågor i chatten och sedan uppmärksammar läraren på det. Om deltagarna på plats ställer en fråga är det viktigt att de studenter som deltar på distans hör vad som sägs. Om mikrofonen inte tar upp ljudet från studenterna i klassrummet måste därför läraren upprepa frågan alternativt lämna över mikrofonen till studenten så att frågan hörs. När studenter som befinner sig på distans får ordet sätter de helt enkelt på sina mikrofoner och ställer sin fråga. Studenterna i klassrummet kommer då höra vad som sägs via högtalaren i klassrummet. Förutom att det är viktigt att alla deltagare hör varandra bra oavsett var de befinner sig, så kan det även vara trevligt för studenterna att se varandra. Det kan därför vara bra att koppla in en extern kamera på stativ i lärardatorn och placera den så att både läraren och studenterna i klassrummet syns i bild. Om studenterna vill se vilka som är med på distans så kan de koppla upp sig till det digitala rummet i Zoom med sina egna digitala enheter och stänga av kamera och mikrofon samt dra ner volymen för att undvika rundgång.

Exempel 2, seminarium med lärare och ett begränsat antal deltagare på plats: Vid ett seminarium vill läraren ibland föra anteckningar på sin egen dator, då kan det vara bra att använda en extra dator som du ansluter en extern kamera och mikrofon till och som loggas in i samma Zoom-rum. Ett annat alternativ är att använda en mobiltelefon eller surfplatta som loggas in i zoomrummet via Zoom-appen och placeras som en extra kamera i klassrummet. Möblera gärna rummet så att kameran ”fångar in” alla deltagare i klassrummet och placera mikrofonen så att alla enkelt kan prata och vara vända mot mikrofonen. Om läraren eller någon av deltagarna ska visa något eller dela en presentation är det enklast om alla deltagare loggar in i Zoom och tar del av presentationen, men det ju även möjligt att läraren eller någon av deltagarna projicerar sin skärm via en projektor i klassrummet. Tänkt dock på att uppmana alla deltagare i rummet att stänga av sina kameror och mikrofoner samt dra ner ljudet på sina enheter för att undvika rundgång (gäller även lärarens egen dator om två datorer används).

Vid diskussioner ”runt bordet” är det bra om läraren håller koll på handuppräckningar både i klassrummet och digitala handuppräckningar i Zoom för att sedan fördela ordet rättvist. Om alla deltagare på seminariet är uppkopplade mot samma Zoom-rum är det även enkelt att hålla koll på eventuella frågor i chatten eller att använda funktionen för att räcka upp handen.

Exempel 3, gemensam introduktion och grupparbete med deltagare både på plats och på distans: Ibland kanske en lärare vill introducera en läraktivitet i helgrupp för att sedan låta studenterna arbeta vidare med uppgifter i små grupper, för att sedan återsamlas för redovisning i helgrupp igen. Om det är möjligt så bör du i så fall boka grupprum i förväg för de studenter som vill delta på campus och för att undvika trängsel i korridorer och vid allmänna studieplatser. Det enklaste sättet att arbeta med grupparbete i hybrid form är att dela in campusstudenterna för sig i små grupper i grupprum på plats och distansstudenterna för sig i break out-rooms i Zoom. Om du önskar introduktion eller återsamlingar i helgrupp så går det smidigt att lösa genom att alla distansstudenter återgår till ”main room” och att en deltagare från varje grupprum på campus kopplar upp sig mot Zoom och riktar kameran så att hela gruppen syns i bild. Om det är få studenter som deltar på plats går det ju såklart att dela in dem i grupper runt olika bord i samma klassrum, var dock uppmärksam på att det kan skapa rundgång när de kopplar upp sig till Zoom vid helgruppsdiskussioner. Arbete i tvärgrupper där deltagare på plats och på distans blandas i samma grupper ordnas enklast genom att alla deltar på distans från sina egna digitala enheter och delas in i olika break out-rooms.

Planerad synkron hybridundervisning

Den planerade synkrona hybridundervisningen innebär att undervisningen är planerad för flexibelt deltagande redan från början och att studenterna själva kan välja om de vill delta på Campus eller på distans. Denna undervisningsform ställer därför mycket högre krav där du som lärare hela tiden bör sträva efter att uppnå en så likvärdig lektionsupplevelse som möjligt oavsett var studenten befinner sig. Det kräver en del erfarenhet från läraren och kanske även ett förberett och inrett klassrum. Alla deltagare bör till exempel se, höra och kunna kommunicera med varandra obehindrat oavsett var de befinner sig, vilket kräver en del träning och erfarenhet.

Vid Stockholms universitet finns ett antal lokaler för hybridundervisning.

Text: Stefan Karlsson, IKT-pedagogiska teamet

 

Asynkron hybridundervisning kan enklast beskrivas genom att likna den vid en hybridbil. Antingen kör den på bensin eller på elektricitet, men aldrig på båda samtidigt. För en lärare betyder det alltså att läraktiviteter inom en kurs erbjuds både digitalt på distans och i klassrummet på campus, men alltså inte samtidigt.

Konkreta exempel på hur du kan planera och genomföra asynkron hybridundervisning

Exempel 1: Blandade lärmiljöer (eng. blended learning) är en undervisningsmodell där läraren blandar traditionella klassrumsmiljöer och digitala lärmiljöer inom en och samma kurs. Det kan till exempel vara en kurs där de flesta läraktiviteter är planerade att genomföras digitalt på distans, men att du en gång i veckan samlar studenterna för att genomföra läraktiviteter på Campus.

Exempel 2: Omvänt klassrum (eng. flipped classroom) är en form av asynkron hybridundervisning där studenterna individuellt eller i grupp tar del av digitala resurser, som till exempel förinspelade presentationer eller digitala artiklar i lärplattformen, som sedan behandlas och diskuteras i grupper när de träffas på Campus. Ett annat vanligt förekommansde inslag i den här typen av undervisning är att planera för asynkrona läraktiviteter som till exempel diskussionsforum eller quizzar som studenterna kan göra i lärplattformen innan de ses för att arbetas med innehållet tillsammans på Campus.

Exempel 3: Ett annat alternativ är att erbjuda samma eller likvärdig läraktivitet vid två eller flera olika tillfällen, där åtminstone ett tillfälle ges digitalt på distans och ett annat på Campus. Studenterna får sedan välja vilken undervisningsform som passar dem bäst. Eftersom det kräver mer undervisningstid när du erbjuder fler tillfällen behöver du dock fundera över om du kan spara tid på något annat sätt. Ett sätt är att spela in eventuella presentationer eller föreläsningar i förväg så att studenterna kan ta del av dem innan läraktiviteten i stället för att ta tid till det under en läraktivitet. Ett annat sätt är att tillämpa kamratbedömning i lärplattformen för att underlätta den formativa återkopplingsprocessen. Om du tillämpar denna modell så kan det också vara en god idé att börja med det campusförlagda tillfället om någon student skulle vilja delta vid båda tillfällena eller missar det campusförlagda tillfället av någon anledning.

Exempel 4: En lite mer oplanerad form av asynkron hybridundervisning skulle kunna innebära att läraren i första hand planerar för campusundervisning för mindre grupper och sedan erbjuder samma eller likvärdig läraktivitet online för de studenter som inte hade möjlighet att närvara på campus. Det blir på så sätt ett digitalt uppsamlingstillfälle i direkt anslutning till de planerade campusträffarna. Även vid tillämpning av detta alternativ behöver du som lärare fundera över hur du kan omfördela din undervisningtid. Ett sätt är att ge studenterna en förberedelseuppgift som de kan göra enskilt eller i grupp innan läraktiviteten börjar. Det kan även vara fördelaktigt för den följande lektionen att studenterna har träffats utan lärare för att fundera över olika frågeställningar, case eller problemformuleringar.

Att undervisa asynkront i hybridform gör att vi möter studenternas olika behov ganska väl. De studenter som fungerar bäst online får sina behov tillfredsställda vid några tillfällen och de som fungerar bäst på campus får det vid andra tillfällen. Men om vi vill erbjuda studenterna total flexibilitet krävs det att vi planerar för synkron hybridundervisning där studenterna själva väljer om de vill delta digitalt på distans eller på campus utifrån deras olika förutsättningar och behov.

Text: Stefan Karlsson, IKT-pedagogiska teamet

 

Hybridundervisning är undervisning då en del studenter deltar från en fysisk lokal samtidigt med studenter som deltar online. Grundregler för digitala möten gäller fortfarande men dynamiken blir helt annorlunda. Den kombinerade miljön ställer speciella krav för att uppnå en fungerande och jämlik kommunikation för alla parter. Här lyfter vi:

  •  Tips för undervisning och möten online
  •  Hyrida seminarier och möten
  •  Hybridundervisning
  •  Hybrida evenemang
  •  Lästips om hybridundervisning och hybrida möten

Eftersom undervisning och arbetsmöten skiljer sig åt delar vi upp råden för dessa i nedanstående guide. Vi börjar med att ge några allmänna tips för fungerande online undervisning/-möten. Eftersom hybridundervisning ställer krav på val av aktiviteter, hantering av teknisk utrustning, samt en lokal och teknik med förutsättningar för detta, handlar flera av tipsen om att på olika sätt undvika komplicerade upplägg.

Läs mer om digitala möten i Serviceportalen

Hybridmöten_vid_SU_förslag till baspaket för AV-utrustning hybridundervisning (1045 Kb)

Tips för undervisning och möten online

Teknik

Ha en tydlig agenda

  • En tydlig agenda innebär att deltagare som ansluter sent eller tillfälligt missar någon del av mötet har lättare att åter följa med i en diskussion.
  • Håll tiden. I ett klassrum kan du ta paus och starta igen när du ser att alla har kommit tillbaka. Deltagare online vill veta tiderna ─ inte sitta och se på när deltagare i den fysiska lokalen ”dräller runt”.
  • Förmedla allt material digitalt.
  • Digitalt material är en självklarhet vid hybrida aktiviteter.

Disciplin

Utrymmet för spontana aktiviteter minskar då alla idéer inte kan fullföljas med jämlik och bra kommunikation. Var även disciplinerad som lärare/mötesledare och låt inte spontana diskussioner ─ som inte uppfattas av alla ─ passera utan din styrning.

Ta hjälp

Att parallellt ha en genomgång, leda en diskussion, skapa "polls", dela in för gruppaktiviteter, läsa chatt och stänga av mikrofoner som stör är oftast alltför kognitivt krävande. Även om det kan fungera en kortare tid kommer du att upptäcka att du missat något. Utse någon att hjälpa till med att till exempel läsa och sammanställa inlägg i chatten. Ett alternativ är att strukturera mötet så att du går igenom chatt-kommentarer under tiden som deltagarna är upptagna med eget arbete eller har en paus.

Bestäm kommunikationskanalerna

Bestäm vilka kommunikationskanaler ni ska använda och var konsekvent. Kommer du att läsa chatten? Ska den digitala funktionen för att ”räcka upp handen” användas? Om funktionen räcka upp handen används kan du se turordningen om du öppnar deltagarfönstret i e-mötestjänsten Zoom. De som vinkat först ligger överst i listan.

Chatten i Zoom kan vara en hjälp eller en distraktion. Det är svårt att inte gå in och kika när man ser att det har kommit något där. Samtidigt kan studenterna lösa de flesta frågorna själva där. Frågor som uppstår för att någon tappade koncentrationen (eller gick ifrån mötet en stund) löses snabbt av de andra deltagarna.

Ett alternativ för kommunikation i Zoom är att lämna ordet fritt. Zoom ser till att bara en i taget kan prata. Om enskilda kan hojta till så funkar det även om du står upp och föreläser. (Med ett avstånd till skärmen funkar det inte att se handuppräckningen.) Däremot finns en risk att deltagare tvekar att göra sig hörda.

Man kan bolla mellan "mute all" och tillåta respektive inte tillåta att deltagarna unmutar sig själva beroende på sammanhanget.

Planera smart

Vet du att du ska formulera "polls", dela in i grupper eller något som du vet kommer att vara tidskrävande ─ planera in redan före mötet vad deltagarna ska göra under tiden, till exempel en kort paus eller något att läsa. Då kan du göra det du har planerat utan att känna att alla sitter och väntar.

Var på plats tidigt

Var gärna på plats i god tid så att du ser att allt fungerar och kan säga välkommen. Det är även ett tillfälle för deltagarna att ställa eventuella frågor.

Stanna kvar uppkopplad

Framförallt vid undervisning är det bra att finnas kvar online efter lektionen/seminariet då studenter kan kommentera eller fråga om sådant de inte vill ta i stor grupp. Talar du om dessa möjligheter i förväg blir det en extra trygghet för studenterna. Tänk på att vara rättvis om du har en hybrid miljö. Var även observant på om det är frågor av privat karaktär som inte ska spridas till andra eller spelas in. Det är lätt att glömma att mikrofonen är på när någon deltagare i det fysiska rummet kommer fram till dig och ställer en fråga. Den som ställer frågan kanske inte vet att du fortfarande är online så det är ditt ansvar att se till att inte frågor av privat karaktär sprids.

Dubbla skärmar

Att använda en extern skärm tillsammans med en laptop är mycket smidigt om man diskuterar ett dokument, vill kunna sköta e-posten eller ha Athena uppe samtidigt. Ange ”Use dual monitors” i Zooms inställningar (eng. settings).

Obs! Att dubbla skärmar uppfattas av Powerpoint + Zoom som att man visar PPT:n via projektor. Det gör att man visar “presentatörsvyn” och inte "projektorvyn". Presentatörsvyn används för att visa anteckningar, nästa bild, föredragstiden med mera. För att undvika att visa presentatörsvyn väljer du fliken "Bildspel" och ser till att "Använd föredragshållarvy" inte är ikryssad. Då kan du ha två skärmar och dela en PPT i Zoom utan att få upp två PPT-bilder i taget. Det går även att byta vilken skärm presentatörsvyn ska synas på.

Hybrida seminarier och möten

Seminarier och möten kan sägas ha liknande form med en mötesledare och upp till 15─20 deltagare som alla förväntas delta i samtalet. Ofta ska flera olika deltagare visa material av något slag.

Om en deltagare deltar online och resten fysiskt behövs inga större förändringar förutom de allmänna råden ovan. Den största risken är att deltagaren online glöms bort och har svårt att delta. Det kan också vara tvärtom på grund av "teknik-jidder". Se till att fördela ordet rättvist. Se till att deltagaren online hör alla bra och vice versa. Ljudkvalitén är ofta ett problem så tänk på att minimera störande bakgrundsljud etcetera. Se till att det finns ett lugnt hörn dit mikrofonsladden når om du planerar för parvisa diskussioner. Om det ska bli ett bra och jämlikt möte är det viktigt att du fördelar ordet och håller i mötes-disciplinen ända till mötets slut.

Teknik och lokal

Om en deltagare deltar online och övriga deltagare deltar i mötet fysiskt finns tre alternativ: 1. Använd din egen dator i valfritt rum, 2. Använd ett mötesrum anpassat till online-möten, Använd ett mötesrum med en inbyggd Zoom-klient, ett så kallat “Zoom room”, se nedan.

1. Valfritt mötesrum

Använd din egen dator eller en separat dator för uppkopplingen. En separat dator ger större möjligheter att välja vilken bild du vill skicka från mötesrummet. Ljudkvalitén är avgörande för ett lyckat möte. Använd en bra konferensmikrofon eller skicka runt en trådlös mikrofon.

2. Mötesrum med konferensutrustning

Ett videokonferensrum kan ha väldigt varierande utrustning, men i grunden har alla någon form av mikrofon, högtalare och bild, som du kan ansluta till din dator och använda det konferensprogram som du vill. Exempelvis kan mikrofoner vara en portabel så kallad ljudpuck, fasta bordsmikrofoner eller takmonterade mikrofoner. Bild kan vara skärmar eller projektorer. Någonstans behöver du ansluta din dator till detta och det är väldigt värdefullt om du har gjort det tidigare. Var ute i god tid så att du hinner fixa eventuella problem.

Bilden som deltagaren ser är, beroende på kameraplacering i rummet, ofta en översiktsbild av rummet. Du kan även växla till kameran i din dator om du vill visa annan bild. Kom ihåg att alla vill se vem som pratar ─ inte minst den som är online. Testa i förväg om du inte använt rummet tidigare.

Utmaningar: Använder du din vanliga dator för uppkoppling samtidigt som du vill visa din presentation, läsa agendan och göra anteckningar kommer du att önska att du haft en separat dator för uppkopplingen.

3. "Zoom room"

En variant på mötesrum med videoutrustning är ett så kallat "Zoom Room". Det är ett koncept som gör mötet trådlöst, där rummet har en egen kontrollpanel och fungerar som en deltagare i ditt möte. Du behöver alltså inte ta med en egen dator för att hålla eller ansluta till ett möte, men alla deltagare i lokalen kan ansluta till mötet med sina enheter om de vill och dela sitt innehåll till mötet. Rummets utrustning kan variera, precis som videokonferensrum i övrigt, så det är väl värt att bekanta sig med rummet innan det används. En skillnad är att rummet även kan användas lokalt, utan att ett Zoom-mötet startas, där alla deltagare kan dela information trådlöst till rummets skärm.   

IT-avdelningen tilldelar licens till "Zoom Room". Vilken utrustning som behövs i rummet för att få så bra ljud och bild som möjligt är väldigt individuellt och beror på hur rummet ser ut. Val av utrustning görs i samråd med leverantör av AV- och ljudteknik. Aktuella leverantörer finns i avtalskatalogen. Utrustning som krävs är Zoom-certifierad utrustning och trådbundet nät till panel.

Avtalskatalogen

Lista över Zoom-certifierad utrustning

Kontakta IT-avdelningens helpdesk för licens till "Zoom Room"

 
Hybridundervisning

Pedagogiskt upplägg

Hybridundervisning med en student online liknar till stor del situationen beskriven för hybrida möten. Vi förutsätter att fler studenter än i en seminariesituation deltar och då blir den största skillnaden att ljudet från varje deltagare inte kan fångas med en konferensmikrofon. Istället behöver en mikrofon skickas runt, alternativt att du upprepar kommentarer och frågor från studenterna. Att som student online visas på en stor projektionsduk för alla som deltar fysiskt under lång tid är obekvämt för alla parter och knappast “jämlikt”. Projicerar du en Zoom-vy och har flera deltagare online kan du välja inställningen gallery view för att visa alla deltagare online med mindre bilder.
Teknik och lokal

Hybridundervisning med många deltagare både fysiskt samlade och online bör övervägas noga. Utmaningarna att genomföra undervisning där alla är delaktiga och med en bra möjligheter för kommunikationen är flera. Tipsen kan därför delas in två kategorier. Den första kategorin tips handlar om att minimera komplexiteten i undervisningen. Den andra kategorin tips handlar om hur du ändå kan få till en fungerande hybrid miljö.
Minimera komplexiteten

Fundera över om din undervisning kan förändras på något sätt. Kan de eftersträvade studentaktiviteterna uppnås utan en komplex hybrid situation? Vill du som är universitetslärare ha inspiration i detta arbete rekommenderas de "ABC-workshoppar"som ges vid universitetet. Dessa workshoppar kan, förutom utannonserade tillfällen vid behov beställas till lärarlag och institutioner. Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning.

Mer om workshoppar vid Centrum för universitetslärarutbildning

Om du kan du dela upp en hybrid föreläsning är det också enklare att ta hänsyn till tillgänglighetsaspekter.

De delar i din undervisning som är av föreläsningstyp kan spelas in via universitetets videotjänst. Då ges studenterna möjlighet att repetera innehållet och undertext underlättar och gör materialet sökbart. Spela in korta avsnitt så är det lätt för studenterna att ta del av innehållet och enkelt för dig att byta ut delar av innehållet. En risk med inspelade föreläsningar är att en klassrums-föreläsning flyttas till video och all den kommunikation och samarbete som är möjlig i klassrummet försvinner. Din filmade, och därmed asynkrona, undervisning riskerar att bli envägsförmedling och innehållet kommer med stor sannolikhet inte att bearbetas lika bra av studenterna. Det är viktigt att skapa engagerande aktiviteter kopplade till filmerna så att de inte enbart blir en envägskommunikation.

Mer om Stockholms universitetets videotjänst

Genom att kombinera inspelade delar med olika typer av online-diskussioner i Zoom, diskussioner i Athena-forum eller "channel" i Zoomklienten och med hjälp av andra verktyg kan studentaktiviteten ökas. Alla asynkrona aktiviteter som att ta del av inspelningar, läsning, diskutera i diskussionsforum, göra quizzar för självtest eller andra uppgifter innebär att den hybrida situationen undviks.

Hybrid miljö

En hybrid miljö online med deltagare både fysiskt och online behöver planeras för jämlikt deltagande. Använd till exempel frågeverktyg i Athena eller "polls" i Zoom för alla studenter, både online och fysiskt närvarande. Eftersom en mobiltelefon kan användas för detta kan även studenter som inte tagit med sin dator delta.

Med hjälp av möjligheter att ange "yes", "no" etcetera eller textsvar via chatt-funktionen i Zoom kan spontana frågor ställas till alla studenterna. Även då blir miljön jämlik och enkel att hantera. Om chattfunktionen används kan förstås svaren behöva sammanställas.

Låt alla deltagare använda samma system för att ”räcka upp handen”, ställa skriftliga frågor etcetera. Då får alla samma möjlighet oberoende om de är online eller fysiskt på plats. Om funktionen ”räcka upp handen” används i zoom visas den som hållit upp sin hand längst överst i deltagarfönstret.

Bikupor och andra gruppaktiviteter organiseras lämpligen med grupper med enbart online-deltagare och grupper med enbart deltagare fysiskt på plats.

Att efterlikna den muntliga kommunikation som är möjlig i klassrummet mellan deltagare online och fysiskt kräver att ljudet från deltagarna fysiskt kan fångas upp genom en mobil mikrofon och den som pratar bör kunna visas i bild. Ljudkvalitén är visserligen viktigare än bildkvalitén men att enbart använda en översiktsbild av lokalen utan möjlighet att identifiera vem som pratar är inte optimalt för en kommunikation.

En stor risk med hybrida lösningar är att skillnader i studenternas benägenhet att uttala sig ökar i och med mikrofonanvändning och kameror. Steget att bidra med en synpunkt blir avsevärt längre. Lägg till skillnader i teknisk utrustning och eventuellt bristfällig studieplats för deltagare online så inser vi att undervisningen inte enbart kan bygga på muntlig kommunikation. Å andra sidan ger de parallella kommunikationssystem som nämnts bättre möjligheter för alla studenter att delta jämfört med en traditionell klassrumssituation.

Föreläsningstyp

Om du vill kunna röra dig fritt i rummet kan du använda både din dator och mobil. Installera Zoom på mobilen och anslut till samma möte som det e-möte du skapat. Använd telefonens headset-mikrofon och stäng av ljudet på (eng. mute) mikrofonen på datorn. Dela den skärm på datorn som visas på projektorn, till exempel ett Word-dokument att ta anteckningar i etcetera. För att undvika att deltagare med "Speaker view" valt ska se bild från din mobilkamera kan du ange "Spotlight video" i Zoom. Alternativt kan deltagarna själva välja "Pin video" för att välja vilken bild de vill se.

Ett alternativ i det här sammanhanget är att koppla ett trådlöst headset via bluetooth till datorn och sedan köra allt via datorn, inte via mobilen.  

Hybrida evenemang

Stockholms universitet har resurser och möjligheter att genomföra mer avancerade evenemang och det finns lokaler och hjälp att få. För möten och undervisning med mer komplicerade lösningar, eller att du vill ha en extra hög kvalité, kan du använda dig av universitetets befintliga funktioner och ta hjälp. Aula Magna och andra lokaler kan koppla upp Zoom och göra scenografiskt snyggare ”Zoom-produktioner”. Ta hjälp av Medieproduktion vid universitetet som tillsammans med Konferensservice och Aula Magna har erfarenhet av att genomföra digitala konferenser och produktioner med Zoom.

Mer om Medieproduktion

Kontakta Konfererensservice

 
Lästips om hybridundervisning och hybrida möten

Om arbetsmöten

Saatçi, B., Rädle, R., Rintel, S., O’Hara, K., & Klokmose, C. N. (2019, September). Hybrid Meetings in the Modern Workplace: Stories of Success and Failure. In International Conference on Collaboration and Technology (pp. 45-61). Springer, Cham.

Abstract

Hybrid meetings, in which co-located and remote participants connect via video or/audio, have become ubiquitous in the globalized modern workplace. Despite, or perhaps because of this ubiquity, conducting hybrid meetings is not straightforward. In this paper, we investigate the opportunities and challenges of hybrid meetings. We conducted a multi-site study of hybrid meetings in two global software companies in Europe, using participant observation, semi-structured interviews and video-analysis. Our findings show that there is a significant diversity in formats and requirements for hybrid meetings in different working environments. Further, hybrid meeting participants perceive and handle a range of both expected and emergent problems. While some problems can be attributed to difficulties or failures of technical infrastructure, others arise out of asymmetries of interaction and social and cultural context across the co-located and remote settings. We argue that managing these asymmetries is key to a successful hybrid meeting.

*Ej att förväxla med begreppet blended learning vilket är den genomtänkta kombinationen av klassrumsundervisning och online-aktiviteter med syfte att dra nytta av båda utbildningsformerna.

Text: Centrum för universitetslärarutbildning och IT-avdelningen

På denna sida