Omvänt klassrum

En dynamisk, interaktiv lärmiljö där studenterna hjälper varandra att på ett kreativt sätt ta sig an och interagerar med läraren, med kursinnehållet och med varandra.

 

Det omvända klassrummet (eng. flipped classroom) är en undervisningsmodell som går ut på att dina studenter ska vara förberedda när de kommer in i lärosalen och att du - istället för att ägna tiden åt en genomgång - ska kunna lägga all tid på att ge studenterna mer individuell hjälp med frågor, fördjupning och så vidare. I det omvända klassrummet byter alltså lärarens genomgångar och studenternas hemuppgifter plats. Studenterna tar del av kursinnehållet genom att till exempel lyssna på podcasts, läsa texter, titta på filmer eller inspelade föreläsningar. I samband med kursmaterialets genomgång ombes studenterna ofta göra övningar och quiz som du kan använda för att planera uppföljande aktiviteter. Lektionstiden ägnas främst åt kunskapsfördjupande aktiviteter som tillämpningsövningar och diskussioner.

När det är som bäst i det omvända klassrummet:

  • Du har möjlighet att noga tänka igenom vilken typ av innehåll som ska delas, när det ska delas och i vilka medier.
  • Studenterna arbetar med innehåll som de har fått tillgång till innan de kom till lärtillfället. Innehållet kan vara allt ifrån text, bild, ljud eller multimedia.
  • Studenterna arbetar tillsammans med aktiviteter som fördjupar deras förståelse av innehållet - till exempel genom att använda centrala begrepp i kursinnehållet på ett "verkligt" scenario eller en utmaning.
  • Du arbetar med studenterna under lektionen. Du kan till exempel cirkulera bland studenterna och göra en formativ bedömning på plats, på så vis kan du bättre utvärdera studenternas växande förståelse för ämnet.

Läs mer i den guide om omvänt klassrum som tagits fram vid Boise State University

 

Högskolepedagogisk forskning om omvänt klassrum

Läs forskningsartiklar om omvänt klassrum

Braseby, A. M. (2014). The Flipped Classroom. IDEA Paper# 57. IDEA Center, Inc.

Jensen, J. L., Kummer, T. A., & Godoy, P. D. D. M. (2015). Improvements from a flipped classroom may simply be the fruits of active learning. CBE—Life Sciences Education, 14(1), ar5.

Nouri, J. (2016). The flipped classroom: for active, effective and increased learning–especially for low achievers. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 13(1), 33.

På denna sida