Planera

Hur designar du en kurs som maximerar studenternas lärande? Baserat på senaste forskningen om studenters lärande och vår samlade erfarenhet från vårt arbete med lärare vid SU, delar vi här våra bästa råd kring hur du planerar och förbereder din undervisning.

Vilka är de viktigaste egenskaperna hos en kurs? Hur kan du översätta de saker som du vill lära ut till en kursplan som är transparent, engagerande och helt inriktad på dina studenters lärande?

 

Kursdesign med studenten i fokus

Tänk dig att du tar dina studenter med på en resa mot ny kunskap. Börja med att ställa dig frågor som: Vilken sorts studenter kommer att läsa den här kursen? Vart försöker jag ta dem? Hur ska jag få dem dit? Hur ska jag veta om de har kommit fram?

 

Designa dina lärmiljöer

Hur du designar dina lärmiljöer kommer att påverka dina studenters lärande oavsett om du har planerat läraktiviteter i en fysisk eller digital miljö. Att skapa en god lärmiljö innebär både att du som lärare organiserar den fysiska lärosalen och att du arbetar aktivt med ledarskapet och undervisningen. Lärosalen behöver också möbleras på ett sätt som skapar förutsättningar för ditt ledarskap och undervisning samt studenternas lärande. Här hittar du inspirerande tips och resurser som stöttar dig när du vill designa och utveckla dina lärmiljöer.

Studentaktiverande undervisning i ALC-lärosal

Omvänt klassrum (eng. flipped classroom) — en dynamisk och interaktiv lärmiljö/undervisningsmodell

Hybridundervisning — undervisning på distans och på campus samtidigt

 

Berika din undervisning med ljud och video

Att använda ljud och video som en resurs i undervisningen har blivit allt vanligare inom högre utbildning och upplevs ofta som ett positivt inslag av både lärare och studenter. Två pedagogiska modeller där olika medium spelar en stor roll i undervisningen är Omvänt klassrum (eng. Flipped classroom) och Blended learning. Enligt modellen Omvänt klassrum använder läraren bland annat filmer för att byta plats på lärarens genomgångar och studenternas hemuppgifter för att frigöra tid till interaktivt arbete i klassrummet.

Samlad verktygslåda om ljud och video i undervisningen

 

 

Tillgänglig undervisning

Redan år 2001 skrevs det in i högskolelagen att universitet och högskolor ska sträva efter en breddad rekryteringen till högre utbildning och under år 2020 fick UKÄ ett regeringsuppdrag att utvärdera universitets och högskolors arbete med breddad rekrytering. Andelen avgångselever från gymnasiet som söker sig vidare till högre utbildning har ökat stort under de senaste åren och lärare inom högre utbildning möter idag en större mångfald bland studenter än för bara tio år sedan. Ett sätt att möta den breddade rekryteringen är att erbjuda våra studenter tillgänglig undervisning som underlättar studierna för alla och som kan förbättra den övergripande pedagogiska kvaliteten.

Gör din undervisning tillgänglig för alla

På denna sida