Stockholms universitet

Företagsekonomi är ett brett forskningsämne som inte bara handlar om företagens ekonomi och verksamhet, utan även om hur vårt samhälle i stort fungerar och påverkas av individer, organisationer och omvärlden, samt hur dessa interagerar med varandra.

Forskning inom finansiering omfattar alla områden av finansiering, med särskilt fokus på riskhantering och derivat, finansmarknadernas mikrostruktur, samt bolagsstyrning.

Inom management och organisation handlar forskningen om hur organisationer leds och styrs, hur de relaterar till det omgivande samhället, och hur det är att arbeta på moderna arbetsplatser präglade av entreprenörskap, prestationskultur och globalisering. Ett övergripande tema är kopplingen mellan individen, organisationen och samhället.

Inom marknadsföring handlar forskningen om strategisk marknadsföring mellan företag och konsumenter och mellan olika företag, om konsumentbeteende och konsumtionskultur, samt om företags- och marknadskommunikation. Forskning inom marknadsföring handlar också om delområdet reklam och PR.

Forskningen i redovisning har fokus på finansiell redovisning, styrning av offentlig sektor, revision och ekonomi, respektive verksamhetsstyrning och operations management.

 

 

PHOTO: STEN-ÅKE STENBERG/Mostphotos
På denna sida

Finansiell ekonomi

Foto: Racorn/Mostphotos

Management, organisation och samhälle

Management, organisation, samhälle

Marknadsföring

Foto: Andrey Popov/Mostphotos

Redovisning

Redovisning