Djurgården i nytt ljus - aktuell bok guidar till stadsdelens minneslandskap

Den 26:e april släpps antologin "Se där! En guide till Djurgårdens minneslandskap" där tolv etnologer och kulturhistoriker låter oss se Djurgården med nya ögon.

Se där! En guide till Djurgårdens minneslandskap. Stockholmia förlag, 2024.

Genom att närma sig nationalstadsparken från olika håll och frilägga dess många tidslager vill författarna inspirera läsarna att finna egna stigar genom platsens kulturtäta omgivningar.

Redaktörer är Mattias Frihammar, Simon Ekström och Lars Kaijser från Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap vid Stockholms universitet.

Övriga medverkande är Mats Hellspong, Lotten Gustafsson Reinius, Cecilia Hammarlund, Mirja Arnshav, Maja Lagerqvist, Annika Strandin Pers, Elin Franzén, Anders Telenius och Maria Bäckman.

Boken ges ut av Stockholmia förlag.

Boksläpp 26/4 kl 8-9.30

Författarna från vänster: Anders Telenius, Elin Franzén, Lotten Gustafsson Reinius, Lars Kaijser, Mats Hellspong, Annika Strandin Pers, Cecilia Hammarlund Larsson, Maria Bäckman, Mattias Frihammar, Maja Lagerqvist, Mirja Arnshav och Simon Ekström. Foto: Johan Stigholt.