Frida Beckman om polycentrism

Frida Beckman, professor i litteraturvetenskap, undersöker i en ny artikel spänningarna mellan hur vi är styrda och hur vi tror vi är styrda.

Frida Beckman
Frida Beckman. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Hennes text ingår i antologin Polycentrism: How Governing Works Today Polycentrism: How Governing Works Today, utgiven vid Oxford University Press.

I en värld karaktäriserad av "polycentrism" – det vill säga många olika sorters maktcentra – blir makt och hur vi ska förhålla oss till den allt otydligare. Detta, visar Frida Beckman, skapar både en legitimitetskris och stor osäkerhet, vilket ger luft under vingarna för nationalistiska och auktoritära krafter.

Artikeln finns fritt tillgänglig online:

Oxford Academics hemsida

Om Frida Beckman

Frida Beckman är professor, lärare, och forskningsansvarig i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon har ägnat sig åt amerikansk litteratur och kultur från efterkrigstiden fram till nutid, men också åt teorin kring den franske filosofen Gilles Deleuze.

2022 kom hennes bok The Paranoid Chronotope. Power, Truth, Identity där hon identifierar och belyser paranoia som ett brännande element i samtida amerikanska samhället och kulturen. Frida Beckman utkom nyligen med sin första bok på svenska, Postmodernismen.

Länkar

Frida Beckmans forskning

24/5, 2022: Ny bok om paranoia i amerikansk kultur

18/8, 2023: Kan det komma något gott ur postmodernismen?