Kan det komma något gott ur postmodernismen?

Vad är postmodernism och vad är det för teoretiskt och historiskt bagage som den egentligen för med sig? Det söker professor Frida Beckman reda ut i sin nya bok.

Frida Beckman. Omslaget av boken Postmodernism
Postmodernismen är Frida Beckmans första bok på svenska. Foto: Mikael Lundblad / Fri Tanke förlag

På senare år har begreppet postmodernism blivit ett slagträ i debatten om allt från identitetspolitik och jämlikhet, skola, vård och vårdköer, konst och konspirationsteorier. Vissa vill idag ge det skulden för Donald Trumps lögner och själva fenomenet fake news. Frida Beckman reder ut missförstånden som omgärdar begreppet och menar att vi har mycket att lära av de postmoderna frågeställningarna – inte minst eftersom de förvarnade om, snarare än skapade, den tid vi lever i nu.

Om Frida Beckman

Frida Beckman är professor, lärare, och forskningsansvarig i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon har ägnat sig åt amerikansk litteratur och kultur från efterkrigstiden fram till nutid, men också åt teorin kring den franske filosofen Gilles Deleuze.

Mer om hennes forskning

Mer lyssning

Lyssna på en podcast om postmodernismen av Fri Tanke förlag, med Frida Beckman som gäst
(Från 2022)