Profilområden

4. Forskning
  5. Profilområden

Universitetets 16 profilområden

Rektor Astrid Söderbergh Widding. Foto: Anna Karin Landin

Stockholm universitet är ett framstående forskningsuniversitet präglat av den fria grundforskningen.

Astrid Söderbergh Widding
Rektor vid Stockholms universitet

Nyheter

• Gunlög Sundberg. Foto: Pia Nordin Profilområdesmedel till kompletterande utbildningar till jurist, lärare och för socialt arbete 2020-08-12 Varje år antas studenter med utländsk examen till kompletterande utbildningar (KU) för reglerade yrken som lärare, jurist och för socialt arbete. Institutionen för svenska och flerspråkighet ger språkligt stöd genom kurser och genom speciellt anpassade språkprov i svenska vid antagningen. Ett nytt fakultetsövergripande projekt har nu tilldelats profilområdesmedel.
  • Tinande permafrost i ryska Arktis, Foto: Gustaf Hugelius Tinande permafrost har stor klimatpåverkan 2020-08-11 Tinande permafrost i Arktis kan få enorm klimatpåverkan. Det visar en ny studie av hur kol och kväve frigörs ur arktiska torvmarker.
  • Moln över södra Indiska oceanen, observerade med instrumentet MODIS på NASA-satelliten Aqua, som används i studien.
Foto: NASA Ostörd miljö ger inblick i molnens historia 2020-07-28 Satellitdata över södra halvklotet används för att förstå hur molnegenskaper förändrats på global skala. Forskningen belyser en stor osäkerhet i klimatmodellerna – aerosolers bidrag till klimatet.